- 1: De store historiske linjer
- 2: At dokumentere viden om samfundsformer
- 3: At formulere problemstillinger
- 4: Samspil mellem menneske, natur og samfund
- 5: Materielle forhold og menneskers forestillingsverden
- 6: Forandringer og periodisering
- 7: Historieskabt og historieskabende
- 8: At indsamle og systematisere
- 9: Kritik af historiebrug
- 10: Formidling af historie

http://www.flickr.com/photos/36821100@N04/
Det er svært at undgå samspillet mellem menneske og samfund, når man arbejder med historie.
Men hvor og hvordan kommer samspillet med naturen ind?
Måske her:
- Landbrugsreformerne i 1700-tallet som forudsætning for den industrielle revolution.
- Pesten i middelalderen er vel også naturens påvirkning på mennesket?
- “Danish Slavery and Empire” om sukkerrørsproduktion på Dansk Vestindien (Var det i virkeligheden sukkerroen og Napoleons fastlandsspærring, der afskaffede slaveriet…? )
“Miljø og vækst”
Jeg har tidligere kørt et forløb, som jeg kaldte “miljø og vækst” med udgangspunkt i Peter Madsens bog “Økologi og historie” , Systime 1997 : Det fungerer også lidt som repetetion, hvis man har kørt undervisningen kronologisk:
1) Introduktion: PM kap. 1, s. 9-12
2) Det førindustrielle Samfund: PM kap. 2, s. 12-16
3) Industrisamfundet: PM kap. 3, s. 16-21
4) Industrielle landbrug: PM s. 21-23 (+ evt. tekst om øk. landbrug)
5) Reaktioner – miljølovgivning PM s. 24-29 nederst
6)Miljølovgivning i 90’erne s. 29-34
7) Befolkningsproblemet: PM, tekst 24, 25, 26.
8) Bæredygtig produktion – industri/landbrug. Tekster?
9) Naturromantik: PM tekst 3, 32 ó36
10) Miljø og internationalt samarbejde. – COP 15 – klimakvoter vs. hensyn til U-landes vækst.
11) Debatten om Lomborg – uddrag af Verdens sande tilstand.
– og selvfølgelig Al Gores “An inconvenient truth” …
Hvordan får du menneskets samspil med naturen ind i din undervisning?