
Overvejer hun om dokumentationen er i orden?
Kilde: Wikimedia, public domain.
(Dette er 2. del af en blogserie. Læs første del her.)
Mål 2: Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
OK, det her indlæg bliver ikke særlig langt — og man skal vist ikke fortænke sig på hvad det vil sige at “dokumentere viden…”
Det må handle om at eleverne trænes i at underbygge udsagn om fortiden med kildemateriale, ‘dokumenter’ . Det kan selvfølgelig være alt fra et potteskår til et screenshot.
Jeg ved ikke helt, hvordan jeg opfylder dette mål. Jeg beder selvfølgelig altid eleverne om at “gå ned i teksten” eller spørger “hvad bygger du det på?”
Skriftligt må det handle om selve den historiske arbejdsmetode, at dokumentere er jo at henvise til kilder.
Konkrete forslag:
I år forsøgte jeg mig i første forløb med at eleverne skulle lave en tidslinje over deres eget liv, hvor de skulle dokumentere med private kilder. Min tanke var at eleverne skulle vurdere hinandens dokumentation: “Aaah, det billede der, det kan du da ikke bruge som bevis for at din far var købmand … ” Det gik lidt i kage, delvist pga, tekniske problemer.
I en 1.g har jeg forsøgt mig med denne opgave:
Skriv en artikel om spaniernes behandling og opfattelse af indianerne i deres kolonier i sydamerika med udgangspunkt i teksterne om retssagen i Valladolid. Artiklen skal være dateret 1. marts 1551.
- artiklen skal indeholde en redegørelse for Sepulvedas og Las Casas hovedsynspunkter med citater fra kilderne.
- fakta om spaniernes kolonier i sydamerika (gerne et kort)
- fakta om “De nye love” fra 1542, som blev ophævet i 1545.
- en litteraturliste med de ressourcer I har brugt.
Hvordan lærer du eleverne at dokumentere?
Skriv et svar