Series: De faglige mål i historie
-
1: De store historiske linjer
Faglige mål vs. kernestof Godt nytår! Jeg vil gerne starte en lille nytårsføjleton i dag. Fokuserer vi nok på de faglige mål i historie i forhold til kernestoffet? Når vi føler os pressede på undervisningstid, er det så fordi vi skæver til kollegers studieplaner og føler os forpligtede til at dække og gennemgå HELE verdens, Europas og […]
-
2: At dokumentere viden om samfundsformer
(Dette er 2. del af en blogserie. Læs første del her.) Mål 2: Dokumentere viden om forskellige samfundsformer OK, det her indlæg bliver ikke særlig langt — og man skal vist ikke fortænke sig på hvad det vil sige at “dokumentere viden…” Det må handle om at eleverne trænes i at underbygge udsagn om fortiden […]
-
3: At formulere problemstillinger
Eleverne skal kunne ” formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid “. Først må man diskutere hvad en god historisk problemstilling er. Eleverne opdager hurtigt at det kræver viden at stille gode spørgsmål. Små historieprojekter, hvor eleverne skal problemformulere kan træne dem i dette. Ex fra det virkelige liv: Miniprojekt om besættelsestiden På baggrund af materialet […]
-
4: Samspil mellem menneske, natur og samfund
Det er svært at undgå samspillet mellem menneske og samfund, når man arbejder med historie. Men hvor og hvordan kommer samspillet med naturen ind? Måske her: Landbrugsreformerne i 1700-tallet som forudsætning for den industrielle revolution. Pesten i middelalderen er vel også naturens påvirkning på mennesket? “Danish Slavery and Empire” om sukkerrørsproduktion på Dansk Vestindien (Var […]
-
5: Materielle forhold og menneskers forestillingsverden
Det femte faglige mål er at eleverne skal kunne… – analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden. Det er da faktisk lidt marxistisk basis-overbygningstænkning, selvom ‘samspil’ indikerer at påvirkningen kan gå begge veje. Hvis menneskets ‘forestillingsverden’ kan ses i politisk og religiøs tænkning og kunst i bred forstand, så er der mange muligheder. […]
-
6: Forandringer og periodisering
Eleverne skal kunne forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper, siger det 6. bud i historielærerens moselov. Det er jo egentlig to bud klasket sammen med et ‘og’ — der er også lidt overlap til det 4. bud: Hvis man har set et samspil mellem menneske, natur og samfund, så har man vel også forklaret det. Forklaring […]