Det giver god mening at Danmark bliver selvforsynende med energi, så vi ikke er afhængige af at købe gas fra Rusland. På samme måde skal vi gøre os fri af amerikansk gas, som kunne være en metafor for amerikanske algoritmer på reklameplatformene, som nogle kalder sociale medier. Som Michael Bang Jensen skriver i Magtudredningen: De … Continue reading “Vi skal frigøre os fra amerikansk gas”
I morgen skal mine 3.g‑elever op til skriftlig dansk studentereksamen, og jeg håber, de får en god oplevelse og et godt resultat. Det er den første årgang, som har haft adgang til chatbots gennem hele gymnasietiden, og jeg kan stadig huske det forklaringsproblem, jeg havde for over to år siden, da jeg bad en klasse … Continue reading “Tanker om AI”
(Gæt en prompt 😊) Der var engang et gymnasium, hvor ordene var smukke og svarene altid kom hurtigt. Skolen var stolt af at være forrest i tiden, og rektoren plejede at sige, at her manglede intet – hverken kundskab eller fremskridt. En dag blev der indført en ny mekanisk stemme i huset. Den talte klart og … Continue reading “Læringens nye klæder”
Her er et bud på at integrere KI/AI i dansk. Det er et bidrag til et Region Midts projekt “Feedback i en ai-tid” Præsentation: I denne lektion på 70 min er der 3 sekvenser, der skal træne eleverne i at argumentere for deres fortolkning i en analyserende artikel ved hjælp af PEE-strukturen (Point, Evidence, Explanation), … Continue reading “PEE med HI og AI”
Jeg tror det skader forståelsen af journalistik at vi kalder det ‘sociale medier’.
Nedenstående citater er udvalgt fra elevers reflekterende artikler med titlen “Min chatbot og jeg/mig”, fordi de siger noget interessant om deres brug af chatbots i undervisningen og/eller er gode eksempler på den reflekterende skrivestil. Jeg har fået lov af eleverne til at bringe dem her, fordi jeg bilder mig ind at det kunne være interessant … Continue reading “AIj, helt ærligt”
