Series: De faglige mål i historie
-
7: Historieskabt og historieskabende
I samfundsfag fortæller læreren at vi lever i en senmoderne tid, hvor vi har frigjort os fra traditionerne og derfor har en “situid identitet”, som flyder som kviksand og skifter med vores profilbillede hver uge på de sociale medier… I næste lektion fortæller vi så eleverne at de skam er historieskabte. Og prøv så […]
-
8: At indsamle og systematisere
Vores elever skal kunne ‘indsamle og systematisere oplysninger om og fra fortiden’, når de skriver DHO og SRP, det er klart, så det er et vigtigt fagligt mål i historie. Men hvordan træner man det? På vores gymnasium bliver eleverne introduceret til søgebaser af vores dygtige bibliotekar — men jeg kunne nok være bedre til at […]
-
9: Kritik af historiebrug
Eleverne skal “bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien”. Her kommer et par ideer til det: Udover skriftlige kilder kan man med fordel analysere polemiske karikaturer om fx Palæstinakonflikten og propagandaplakater fra Kina eller Sovjet – eller danske politiske ungdomsorganisationer for den sags skyld. Man kunne bede eleverne billedsøge på […]
-
10: Formidling af historie
Så er det et år siden, jeg startede på min blogserie om de faglige mål. Nu må jeg hellere se at få den gjort færdig. Eleverne skal kunne ” formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem”. Jeg må nok blankt indrømme, at jeg vistnok aldrig har bedt eleverne om at begrunde, hvordan de […]
-
11: Fagets identitet og metoder
Så er vi nået til det sidstnævnte faglige mål i rækken. Eleven skal “demonstrere viden om fagets identitet og metoder”. Jeg begyndte denne blogserie for præcis 9 år siden, den 3/1 2014, men jeg blev aldrig HELT færdig. Det er jo noget sjusk — så here goes, inden læreplanerne bliver revideret igen. Identitet Det kan […]