Overbliksforløb i dansk og historie

overblikSenest i starten af studieretningsforløbet skal eleverne have et overbliksforløb i dansk og historie. Derefter skal de skrive dansk-historie opgave. Det første møde med krav om fordybelse og fodnoter på gymnasiet.

Jeg har selvfølgelig kørt det nogle gange, men jeg oplever ikke altid at eleverne får det ønskede overblik. Man kan slutte af med at lave tidslinjer eller simple tegneserier, som I kan se et eksempel på her.

Jeg brugte Emkjær (red.) “Verdenshistorisk oversigt” , Systime (forkortet ‘VHO’ ) , forskellige kilder på nettet og nogle tekster, der egner sig til “historisk læsning”, dvs. de fiktive fortællinger læses med fokus på nogle karakteristiske politiske, økonomiske eller idehistoriske forhold. Det er en god idé at bevidstgøre eleverne om at det netop er én ud af mange læsemetoder, allerede i 1.g.

Hvordan gør I det på din skole?

Hvilke tekster læser du?

Hvordan skemalægges det?

Hvordan kobler du forløbet til dansk-historieopgaven?

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Udgivet i Dansk-historie overbliksforløb, Teaching Etiket: ,
4 kommentarer til “Overbliksforløb i dansk og historie
  1. Sune Weile siger:

    Jeg læser nogenlunde de samme perioder som dig. Hos os har vi i forlængelse af dansk-historie-forløbet et AT-forløb mellem dansk og historie (ofte om Det moderne gennembrud og industrialiseringen), hvor eleverne som afsluttende produkt har en problemformulering og en række problemstillinger. De munder ud i en opgaveformulering, som de bruger til deres dansk-historie-opgave med mindre de hellere vil skrive om noget andet.

  2. Flot tegneserie! – Jeg aftaler gerne fælles tema med historielæreren. Fx var det sidste gang censur, og det forfulgte vi så i begge fag op gennem historien. Hvis man kan finde ud af hvad der har været censureret, kan man også finde ud af hvem der har gjort det, dvs. hvem der har haft magten på et givent tidspunkt…
    Det kan også give en god perspektivering til nutiden, hvor eleverne kan kigge på hvilken censur der er i andre lande – og den måske mest spændende: Hvilken censur de selv er underlagt…

  3. Adjunkten siger:

    Tak for jeres kommentarer. Kører i standardforløb eller vælger lærerne selv?
    Interessant med censurtema.

  4. René A. Christoffersen siger:

    Vi har nogle rammer omkring forløbet, men ingen begrænsninger på fx specifikke (antal af) nedslag eller perioder. Til gengæld er det også knyttet til DHO + et AT-forløb, hvor eleverne forsvarer deres DHO. Har ikke selv prøvet den model, da jeg ikke har 1g’er i år, men tror sagtens det kan fungere…
    Har i øvrigt også lavet DHO-skrivning med en klasse, hvor vi udelukkende fokuserede på Den spanske Borgerkrig. Det var udfordrende for begge lærere – og umiddelbart irriterende for eleverne, fordi det overhovedet ikke sagde dem noget. Alligevel endte de samlet set med at lave nogle af de bedste DHO jeg har set. Og efter evaluering med både kollega og elever blev vi enige om at det netop skyldtes med stramme fokus…

Write a comment