I morgen skal mine 3.g‑elever op til skriftlig dansk studentereksamen, og jeg håber, de får en god oplevelse og et godt resultat. Det er den første årgang, som har haft adgang til chatbots gennem hele gymnasietiden, og jeg kan stadig huske det forklaringsproblem, jeg havde for over to år siden, da jeg bad en klasse processkrive med en chatbot som kognitiv makker. De skulle skrive en ‘debotartikel’ — jeg var vist selv meget stolt af det ordspil. Efter 3–5 minutter spurgte de første 10 elever, hvad de så skulle lave resten af timen?
Min største bekymring er fortsat at brug af kunstig intelligens går ud over udviklingen af elevernes personlige myndighed. At eleverne ikke bliver i stand til at tænke selv. Nogle af mine elever har (måske) skrevet om det her, og Kommissionen tog det op i weekenden (ca. 16:45) — det er jo sjovt, fordi det kun er 10% fra virkeligheden for en del af eleverne. Se også John Oliver her.
Men når man så har grinet lidt, så stivner smilet jo. For hvilket samfund får vi hvis borgerne er vant til at spørge en chatbot om alt? Og hvilken magt ligger der så ikke hos techbroligarkiet.
Et andet problem er mistillid til hjemmearbejdet. Nogle elever kan opleve at lærerne ikke tror på at de har skrevet deres tekster selv, til trods for at nogle faktisk gør det.
Forslag fra Danske Gymnasier og Gymnasielærerne
Danske Gymnasier har for nylig lavet nogle forslag, som jeg gerne vil kommentere:
- Én samlet årskarakter: I stedet for adskilte skriftlige og mundtlige årskarakterer skal eleverne have én samlet årskarakter i hvert fag, der afspejler deres samlede kompetencer i fagene.
God idé. Afskaf skriftlige årskarakterer, så eleverne ikke skal jage ‘det perfekte’, men øver sig.
- Obligatoriske skriftlige eksamener på maksimalt to timer: Som hovedregel skal skriftlige eksamener være obligatoriske, uden hjælpemidler og af maksimalt to timers varighed.
Både god og dårlig idé. Godt at skriftlige eksaminer er obligatoriske og uden hjælpemidler. Det må gavne selvstændig tænkning. Men hvorfor skal vores unge ikke have lov til at øve sig i fordybelse over længere tid? I morgen sidder eleverne med den samme opgave i 5 timer. Læse tekster, skrive noter, lave disposition, skrivefase, redigeringsfase, korrekturfase. Det kan du ikke nå på 2 timer. Der er da mere brug for dette end nogen sinde.
- Mundtlige eksamener med mulighed for at bruge AI: Mundtlige eksamener skal være både med og uden forberedelse. Til forberedelsen skal det være muligt at bruge AI.
Dårlig ide til historie og dansk, vil jeg umiddelbart mene. Historie skal være prøve eleverne i om de kan gå kritisk til et prøvemateriale, og det mener jeg stadig bør være uden hjælpemidler.
- Digital teknologiforståelse som nyt, obligatorisk fag: Alle unge skal være bevidste om udfordringer og muligheder forbundet med AI og digital teknologi og kunne forholde sig kritisk og reflekteret til brugen af det.
Dårlig idé at skille det ud som selvstændigt fag, synes jeg. Og hvem skal undervise i det? Jeg tænker mere at det skal ind som en naturlig del af undervisningen i alle fag.
- Efteruddannelse af lærere: Alle lærere skal kunne få et kompetenceløft inden for digital teknologi og brug af AI, som kan understøtte, at der i alle fag tages højde for AI. Parallelt kræver det nye obligatoriske fag en markant indsats for uddannelse af nye lærere såvel som efteruddannelse af eksisterende lærere.
God idé. Brug GL og de faglige foreningers erfaring med efteruddannelse.
- Central understøttelse af monitorering og brug af AI på gymnasierne: Der er behov for at sikre lige vilkår for elever og gymnasier gennem ensrettede krav til digital monitorering, fx gennem fælles monitoreringsværktøj, samt en AI-platform, der understøtter ansvarlig brug af AI.
God idé med nogle retningslinjer her, for alle skoler er ikke lige skarpe på at overvåge nettet. Fx kunne man kræve at der på alle skoler er mulighed for at lukke for internettet, også i den daglige undervisning. Med offline sprogmodeller, så er det desværre nok også nødvendigt med værktøjer som ‘exam-cookie’.
Jeg er mere på linje med min fagforenings råd her.
I et stykke tid endnu vil det sikkert være fint nok at kunne tænde og slukke for nettet.
På min skole har vi et brugersystem (UMS) fra InLogic, hvor vi kan slå internettet fra på et enkelt hold. Det fungerer rigtig godt, synes jeg. Hvis elevens enhed ikke er på skolens netværk, så får læreren en notifikation. (@Lectio: Det kunne være fedt med en ‘on-off’ knap på hver skemabrik, så læreren superlet kunne lave netfri sekvenser i lektionerne.)
Men de offline sprogmodeller bliver også hele tiden bedre, så måske skal vi snart helt tilbage til blyant og papir igen.
“Cogito ergo sum” må ikke blive til “chattito ergo dum”.
