Jeg er røget ned i et kaninhul. Eller også er jeg kommet op ad det. Og jeg synes vores elever skal med på rejsen.
‘Fediverse’ er en sammentrækning af ‘federated’ og ‘universe’ og betegner et netværk af servere som kommunikerer via open source software.

‘Open source’ betyder at udviklerne giver andre ret til at se, bruge og modificere koden til fælles bedste, i modsætning til fx Facebook , som ikke vil give os indsigt i deres vanedannende algoritmer.
På Fediverse-servere er der hundredevis af forskellige små fællesskaber ‘instances’, hvor deltagerne netværker, blogger og deler billeder og musik — og boganmeldelser! — uden at blive udsat for reklamer og manipulerende algoritmer. Der kan selvfølgelig stadig være ubehagelige brugere — det er jo mennesker — men i Fediverset kan administratorerne af de enkelte servere blokere andre servere. På den måde holdes der selvjustits.
Jeg har selv prøvet Pixelfed og Mastodon, som er henholdsvis et Instagram og Twitter-alternativ. Herudover er der fx Peertube til videodeling og Friendica, som opretter et socialt netværk. Det er ikke så let at dele mellem fx Twitter og Facebook, men i Fediverset taler de forskellige miljøer og servere sammen, så jeg kan følge min Pixelfed-konto fra Mastodon.
Min undervisning i “digital dannelse” i skolen består delvist i at gøre eleverne kildekritiske og passe på sig selv på de store kommercielle platforme. Fx bruge skoletid på Facebooks privatlivsindstillinger. Men hvorfor skal skolerne servicere datamalkefabrikkerne? Måske skulle man hellere anbefale eleverne at komme i gang på Fediverset.
GDPR siger at skolens ledelse skal have styr på elevernes data. Derfor tænker jeg at skolerne måske skal have deres egne servere, hvis man vil bruge det i undervisningen. Jeg kunne fx som dansklærer godt se ideen i at køre en udgave på en skoleserver af ‘Bookwyrm’ som er et netværk, der anmelder bøger. Så kunne læseheste på tværs af klasser finde hinanden der. Men det ville være godt at få grønt lys til det fra Datatilsynet, belært af Google Workspace-gate…
Vi er ikke myndige som borgere, så længe Zuck, Musk og Tik-tok kan manipulere og bestemme så meget over os. Sapere aude!
Bruger du Fediverset i din undervisning, så vil jeg meget gerne høre om det — måske på Mastodon?
Skriv et svar