Kunstig intelligens – #teknologiforståelse

Idé til 2 lektioner om kunstig intelligens til gymnasiet. Forløbet tager udgangspunkt i en videoserie om kunstig intelligens på Youtube.

Idé til 2 lektioner om kunstig intelligens til gymnasiet. Det er ikke testet IRL endnu – der vil sikkert være for meget til 2 x 70 minutter.

Forløbet tager udgangspunkt i en videoserie om kunstig intelligens på Youtube. Serien er lavet af “Crash course”. (Det er muligt at sætte danske autogenererede undertekster på)

Time 1: Hvad er kunstig intelligens/AI ?

Lektie: Se video #1 hjemme og besvar 4-5 spørgsmål om den hjemme (ca. 15 min til 2 lektioner)

  • Hvornår kan en “maskine”/robot siges at have “kunstig intelligens”? Når den kan fortolke data, lære fra data og bruge denne viden til at træffe beslutninger
  • Hvilken historisk revolution sammenlignes kunstig intelligens med i videoen? Den industrielle revolution
  • Hvornår blev begrebet ‘kunstig intelligens’ opfundet? 1956
  • Hvad er de to vigtigste forudsætninger for “The AI revolution”? Computeres regnekraft + store datasæt fra fx sociale medier

Mål: Forstå, hvad kunstig intelligens og “neurale netværk” er.

Prøve at lave egne “algoritmeskitser”

Plan for timen

  1. Repetere algoritmer og flertalsmisforståelser.
  2. Gennemgå videolektien
  3. Fælles ser vi video #2: “What is AI? (12 min)

Hvordan lærer John Green-bot at sortere brød?

Hvad er “update rules” – og hvad vil det sige at computeren opdaterer vægte/kriterier?

Hvad betyder “Recall” / præcision i forbindelse med kunstig intelligens?

Fælles ser vi video #3

Hvad er et neuralt netværk?

Derefter øvelser:

  1. Design et spam-filter

Prøv at opstille 3 kriterier for genkendelse af en SPAM-mail

(Eller: Hvis disse 3 kriterier er opfyldt, så er det SPAM, og mailen skal flyttes i spam-mappen)

Tjek om din sidste spammail  vil blive fanget i dit filter?

  1. Lav en algoritme, der kan rådgive grundforløbselever om studieretningsvalg.

Der skal være mindst 5 datapunkter om hver elev (input), mindst 2 “skjulte lag” og algoritmen skal rådgive til lige mange til NV, SAMF, Sprog, Kunstnerisk (output)

Beskriv datapunkterne, og beskriv, hvilke point de sender videre om eleven for hver oplysning

DatapunkterSvarmuligheder?Output ? 
    
    
    
    
    

Nu vil ministeren have flere til at vælge NV. Hvordan vil I justere jeres algoritme?

Hvor stor er sandsynligheden for at algoritmen giver det rigtige råd? (læreren aner det ikke 🙂 )

 

Time 2: Etiske problemstillinger ved brug af AI

Fælles : Vi ser denne video om bias (“fordomme”) i algoritmer

Mål: Forstå, at det er mennesker, som opstiller kriterier for maskinlæring,

Eleverne undersøger forskellige cases og forklarer, hvad sagerne handler om.

Hvad er det problematiske, ved de algoritmer der er brugt

  1. Vi ser videoen Bias and Fairness
  2. Matrixgruppearbejde med 6 cases. Hver gruppe får en case:

Undersøg, hvad problemet er med de algoritmer/den kunstige intelligens, der er blevet anvendt?

Hvilke datapunkter bruges i eksemplerne?

Hvilke kriterier har mennesker bedt algoritmerne anvende`?

Hvad skal man være opmærksom på – hvilke fejlkilder er der i forhold til det man vil opnå?

Mulige cases:

https://www.version2.dk/artikel/gladsaxe-modellen-spoeger-nyt-ai-projekt-skal-forudsige-mistrivsel-hos-boern-1089919

Hvornår er en Facebookside “ulovlig”? Nu ligger Josephines Michaus livsværk i ruiner: Facebooks robot traf uforklarlig beslutning – politiken.dk

Kunstig intelligens favoriserer unge hvide mænd – politiken.dk

Tellis oplevelse på jobcenteret fører nu til en optrapning i kampen mod diskriminerende algoritmer – politiken.dk

Kunstig intelligens: Indlagte patienter kan se frem til at få stillet en diagnose i løbet af én time i Vejle (jyllands-posten.dk)

Kina: Kinas nye sociale pointsystem er et spil om medborgerskab (videnskab.dk)

  1. Fremlægges i lodrette grupper
  2. Plenum: Hvad har vi lært om kunstig intelligens’ muligheder og begrænsninger? Hvordan skal samfundet håndtere AI ?

Har du gode ressourcer til unv. i kunstig intelligens, så del gerne tips herunder 🙂

0.00 gennemsnitligt (0% score) - 0 stemmer

Skriv kommentar