Vi skal frigøre os fra amerikansk gas

Det giv­er god mening at Dan­mark bliv­er selv­forsy­nende med ener­gi, så vi ikke er afhængige af at købe gas fra Rus­land. På samme måde skal vi gøre os fri af amerikan­sk gas, som kunne være en metafor for amerikanske algo­rit­mer på reklame­plat­formene, som nogle kalder sociale medi­er. Som Michael Bang Jensen skriv­er i Mag­tu­dred­nin­gen: De … Con­tin­ue read­ing “Vi skal frigøre os fra amerikan­sk gas”

Danmark skifter, men hvorhen?

Der man­gler web­hoteller, som hjælper danskerne med at blive her­rer i egne dig­i­tale for­sam­ling­shuse. På det sen­este er vi blevet mere opmærk­somme på broli­gark­ernes magt.  I 2022 blev jeg opmærk­som på Mastodon og Fedi­ver­set. Jeg havde det lidt som om, jeg havde spist den grønne pille 🟢 og fået øjnene op for “The Matrix”, en par­al­lelver­den … Con­tin­ue read­ing “Dan­mark skifter, men hvorhen?”

Fediverset ind i skolen!

Jeg er røget ned i et kan­in­hul. Eller også er jeg kom­met op ad det. Og jeg synes vores elever skal med på rejsen. ‘Fedi­verse’ er en sam­men­trækn­ing af ‘fed­er­at­ed’ og ‘uni­verse’ og beteg­n­er et netværk af ser­vere som kom­mu­niker­er via open source soft­ware. ‘Open source’ bety­der at udviklerne giv­er andre ret til at se, … Con­tin­ue read­ing “Fedi­ver­set ind i skolen!”