Det giver god mening at Danmark bliver selvforsynende med energi, så vi ikke er afhængige af at købe gas fra Rusland. På samme måde skal vi gøre os fri af amerikansk gas, som kunne være en metafor for amerikanske algoritmer på reklameplatformene, som nogle kalder sociale medier. Som Michael Bang Jensen skriver i Magtudredningen: De … Continue reading “Vi skal frigøre os fra amerikansk gas”
Der mangler webhoteller, som hjælper danskerne med at blive herrer i egne digitale forsamlingshuse. På det seneste er vi blevet mere opmærksomme på broligarkernes magt. I 2022 blev jeg opmærksom på Mastodon og Fediverset. Jeg havde det lidt som om, jeg havde spist den grønne pille 🟢 og fået øjnene op for “The Matrix”, en parallelverden … Continue reading “Danmark skifter, men hvorhen?”
Hvis man skal lokke flere brugere til de mange forskellige tjenester på Fediverset, så mener kloge folk at man skal finde et bedre navn på dansk end ‘Fediverset’. I tråden her foreslås ‘fælledverset’, ‘alheimen’ … men jeg ved sgu ikke, om nogen af dem vil sælge billetter blandt mine venner… Men hvad kunne det ellers … Continue reading “Fediverset på dansk”
Jeg er røget ned i et kaninhul. Eller også er jeg kommet op ad det. Og jeg synes vores elever skal med på rejsen. ‘Fediverse’ er en sammentrækning af ‘federated’ og ‘universe’ og betegner et netværk af servere som kommunikerer via open source software. ‘Open source’ betyder at udviklerne giver andre ret til at se, … Continue reading “Fediverset ind i skolen!”
