Jeg deltager i et projekt om skriftlighed og generativ kunstig intelligens (som burde forkortes GKI i stedet for GAI) støttet af Region Midtjylland.
Vi skal eksperimentere med generativ kunstig intelligens i vores undervisning og vel basically finde ud af, hvordan eleverne kan blive bedre skribenter selv ved at bruge det — hvis de ellers ønsker det og ikke bare vil udlicitere deres skrivning.
Sidste år havde jeg et lille projekt “skriv en debotartikel” , hvor eleverne skulle undersøge hvilke skrivehandlinger, botten var bedst til at hjælpe med. Jeg kan huske at nogle elever ikke forstod opgaven, for de bad jo bare om et færdigt produkt, og så var alle indledende knæbøjninger overflødige. “Hvad skal vi lave, når vi er færdige, Lars?”
Opgaven er faktisk at få disse elever til at forstå hvad man skal bruge processen til — i det hele taget forstå hvorfor man skal skrive.
Mit andet forsøg på at inddrage AI så derfor sådan her ud:
Debatterende artikel med Copilot
I denne aflevering vil vi undersøge om/hvordan man SELV kan blive bedre til at skrive ved at bruge generativ AI (Copilot). Derfor skal du lave en ”promptlog”, hvor du viser, hvordan du har prompted, hvilket output du har fået, og hvordan du har brugt dette output i din artikel. Og til sidst skal du give botten en karakter. Du skal altså aflevere BÅDE del A og B.
A: Promptlog
Delopgave | Min prompt 1 | Evt. prompt 2 | Roboutput (svar) | Hvordan har jeg brugt det i min artikel? | Karakter til botten (1–10) |
Læse og forstå hovedsynspunkter i tekster | |||||
Redegøre for hovedsynspunkter | |||||
Diskutere hovedsynspunkter | |||||
Formulere min egen holdning | |||||
Feedback fra sidste aflevering |
B: Krigsjournalistik
Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, hvordan krige dækkes bedst journalistisk. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage pointer fra mindst 2 af de 3 tekster nedenfor.
I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:
- at diskutere og debattere, hvordan krige dækkes bedst journalistisk, idet du bl.a. inddrager hovedsynspunkter og argumenter fra mindst 2 af de 3 tekster nedenfor.
- at underbygge dine synspunkter ved at inddrage andre eksempler på, hvordan krige dækkes journalistisk.
- at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.
- Overskriften skal være ’krigsjournalistik’
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).
Tekst A: Mediedækning kan forværre konflikter og koste flere menneskeliv
(Husk at angive tydeligt med citationstegn (””) , hvis du bruger robottekst direkte i din aflevering – ellers er det snyd)
Men den opgave A ville jeg selv have svært ved at gå i gang med, hvis jeg var elev. For det første tvinger den mig til at bruge GKI — og det kan der være gode grunde til at lade være med. Nogle gange kunne man måske også nøjes med en almindelig søgemaskine. For det andet tager den førergreb på min arbejdsproces — det er sådan lidt ligesom at følge en meget detaljeret forsøgsbeskrivelse i fysik — umotiverende og måske endda lidt umyndiggørende. Og hvad nu hvis eleverne kommer i mål med en anden proces — hvis det hjælper eleverne at prompte på andre måder, end dem jeg kan finde på?
Så her er andet forsøg på del A:
A: Min udvikling som skribent
Kopiér din feedback fra sidste aflevering ind og skriv, hvordan du har arbejdet med det i denne opgave. Det kan også være du skal gå tilbage og tage feedback fra sidste gang, vi skrev debatterende.
Hvad synes du stadig er svært?
Hvad vil du gerne have feedback på denne gang?
Hvis du har brugt AI, så indsæt dine prompts, bottens output og beskriv, hvordan du har brugt det. Du kan finde inspiration til gode prompts i klassens promptbibliotek. (Del gerne nye prompts i klassens team, så sætter jeg dem ind i biblioteket)
Hvis du bruger rå bottekst, så husk at sætte i citationstegn (“”)
Del A skal fylde 1/4–1 hel normalside. Indsæt sideskift og start på del B.
Denne del A kunne eleverne så faktisk aflevere hver gang og samle til en portefølje for deres udvikling fra 1. til 3.g. Klassen kunne dele gode eksempler på prompts med læring i :
Promptbibliotek
Du er gymnasielærer i dansk. Lav en quiz, hvor jeg skal lære at sætte kommaer/kende forskel på endelserne ‘ene’ og ‘ende’/lære at bruge nutids‑r. Giv mig én opgave af gangen, som jeg skal svare på og giv mig derefter feedback og forklar, hvis jeg laver fejl.
Hvad er hovedsynspunkterne i teksten? [indsæt tekst]
Kan du hjælpe mig med at finde argumenter for og imod [indsæt emne, der skal debatteres]
Hvilke fagbegreber fra emnet journalistik kan jeg få i spil i en artikel om krigsjournalistik?
(klassens forslag indsættes løbende… måske burde faggruppen på skolen lave et fælles bibliotek)
Vil det fungere i praksis? Aner det ikke. Det skal i hvert fald nok justeres hen ad vejen. Men indtil videre er det også bare på tegne- eller skrivebrættet.
Hvordan arbejder du med GKI på din skole?
Skriv et svar