Idé til 2 lektioner om kunstig intelligens til gymnasiet. Det er ikke testet IRL endnu — der vil sikkert være for meget til 2 x 70 minutter.
Forløbet tager udgangspunkt i en videoserie om kunstig intelligens på Youtube. Serien er lavet af “Crash course”. (Det er muligt at sætte danske autogenererede undertekster på)
Time 1: Hvad er kunstig intelligens/AI ?
Lektie: Se video #1 hjemme og besvar 4–5 spørgsmål om den hjemme (ca. 15 min til 2 lektioner)
- Hvornår kan en “maskine”/robot siges at have “kunstig intelligens”? Når den kan fortolke data, lære fra data og bruge denne viden til at træffe beslutninger
- Hvilken historisk revolution sammenlignes kunstig intelligens med i videoen? Den industrielle revolution
- Hvornår blev begrebet ‘kunstig intelligens’ opfundet? 1956
- Hvad er de to vigtigste forudsætninger for “The AI revolution”? Computeres regnekraft + store datasæt fra fx sociale medier
Mål: Forstå, hvad kunstig intelligens og “neurale netværk” er.
Prøve at lave egne “algoritmeskitser”
Plan for timen
- Repetere algoritmer og flertalsmisforståelser.
- Gennemgå videolektien
- Fælles ser vi video #2: “What is AI? (12 min)
Hvordan lærer John Green-bot at sortere brød?
Hvad er “update rules” — og hvad vil det sige at computeren opdaterer vægte/kriterier?
Hvad betyder “Recall” / præcision i forbindelse med kunstig intelligens?
Fælles ser vi video #3
Hvad er et neuralt netværk?
Derefter øvelser:
- Design et spam-filter
Prøv at opstille 3 kriterier for genkendelse af en SPAM-mail
(Eller: Hvis disse 3 kriterier er opfyldt, så er det SPAM, og mailen skal flyttes i spam-mappen)
Tjek om din sidste spammail vil blive fanget i dit filter?
- Lav en algoritme, der kan rådgive grundforløbselever om studieretningsvalg.
Der skal være mindst 5 datapunkter om hver elev (input), mindst 2 “skjulte lag” og algoritmen skal rådgive til lige mange til NV, SAMF, Sprog, Kunstnerisk (output)
Beskriv datapunkterne, og beskriv, hvilke point de sender videre om eleven for hver oplysning
Datapunkter | Svarmuligheder? | Output ? | |
Nu vil ministeren have flere til at vælge NV. Hvordan vil I justere jeres algoritme?
Hvor stor er sandsynligheden for at algoritmen giver det rigtige råd? (læreren aner det ikke 🙂 )
Time 2: Etiske problemstillinger ved brug af AI
Fælles : Vi ser denne video om bias (“fordomme”) i algoritmer
Mål: Forstå, at det er mennesker, som opstiller kriterier for maskinlæring,
Eleverne undersøger forskellige cases og forklarer, hvad sagerne handler om.
Hvad er det problematiske, ved de algoritmer der er brugt
- Vi ser videoen Bias and Fairness
- Matrixgruppearbejde med 6 cases. Hver gruppe får en case:
Undersøg, hvad problemet er med de algoritmer/den kunstige intelligens, der er blevet anvendt?
Hvilke datapunkter bruges i eksemplerne?
Hvilke kriterier har mennesker bedt algoritmerne anvende‘?
Hvad skal man være opmærksom på — hvilke fejlkilder er der i forhold til det man vil opnå?
Mulige cases:
Hvornår er en Facebookside “ulovlig”? Nu ligger Josephines Michaus livsværk i ruiner: Facebooks robot traf uforklarlig beslutning — politiken.dk
Kunstig intelligens favoriserer unge hvide mænd — politiken.dk
Kina: Kinas nye sociale pointsystem er et spil om medborgerskab (videnskab.dk)
- Fremlægges i lodrette grupper
- Plenum: Hvad har vi lært om kunstig intelligens’ muligheder og begrænsninger? Hvordan skal samfundet håndtere AI ?
Har du gode ressourcer til unv. i kunstig intelligens, så del gerne tips herunder 🙂
Skriv et svar