
Wikipedia Commons.
(Kære historielærer. Her er en skitse til et forløb. Vi kører 70 min. moduler.)
Lektion 1 : Overblik over besættelsestiden 1940 — august 1943. Samarbejdspolitikken.
Grundbogslektie.
Lektion 2: Bruddet med tyskerne i august 1943. Frihedsbevægelsen, retsopgøret.
Grundbogslektie.
Lektion 3+4: Projektarbejde
På baggrund af materialet på befrielsen1945.dk, skal I gruppevis opstille en problemformulering, der kan besvares med en redegørende, analyserende og vurderende del. Kildemateriale skal inddrages i besvarelsen. Man må gerne gå udenfor ressourcerummet, men det forventes ikke.
Vælg enten:
- Samarbejde eller modstand
- Hverdagen
- Angrebet på demokratiet
- Sider af modstandskampen
- Besættelsen I efterkrigstiden
- Befrielsen
(Bonusspørgsmål: Hvorfor har ingen lavet en hjemmeside, der hedder samarbejde1940.dk …?)
Produktkrav: En fremlæggelse på max 10 min. for klassen, der inddrager tekst, billeder og mindst en kildeanalyse. Vælg selv passende it-værktøjer.
Lektion 5 + evt. 6: Fremlæggelser. evt. i matrix.
Lektion 7: Introduktion til film som propaganda.
Lektie: En svækket stat forstærker sin propaganda — I timen ser vi Danske propagandafilm under besættelsen
Lektion 8: Stikkerlikvideringerne: Med ret til at dræbe — findes på filmstriben.
Lektion 9–10 : Projektarbejde — fiktionsfilm om besættelsen
(Formålet er at påvise forskelle i opfattelsen af modstandskampen — og at opøve kritisk sans i forhold til fiktionsfilm som formidler af historien.)
- vælg én af nedenstående film/serier at arbejde med:
De røde enge (1945)
Flammen og Citronen
Hvidstengruppen (omtale og trailer på Scope)
Max Manus (Norsk film om en norsk frihedskæmper)
Drengene fra Sct. Petri
Matador (afsnit 10–11 stykker)
I analysen kan I fx gøre følgende :
- vise eksempler på anvendelse af filmiske virkemidler og diskutere deres effekt i enkelte scener.
- kommentere evt. brug af fakta- og fiktionskoder.
- sammenligne filmens historiefortælling med historisk “fakta”. Er det autentiske personer, der portrætteres
- inddrage avisdebat om filmen, da den udkom.
- Se filmen som kilde til historieopfattelsen på den tid, filmen blev produceret.
Inspiration og materiale:
Rasmus Falbe-Hansen: “Historie i levende billeder”, 2013.
(Har du andre ideer eller kender du til godt materiale ? Smid en kommentar herunder eller i historienørderi …)
Skriv et svar