Skitse til forløb om besættelsestiden – brug og misbrug

Bent Faurschou Hviid - "Flammen". Wikipedia Commons.

Bent Faurschou Hviid – “Flammen”.
Wikipedia Commons.

(Kære historielærer. Her er en skitse til et forløb. Vi kører 70 min. moduler.)

Lektion 1 : Overblik over besættelsestiden 1940 – august 1943. Samarbejdspolitikken.

Grundbogslektie.

Lektion 2: Bruddet med tyskerne i august 1943. Frihedsbevægelsen, retsopgøret.

Grundbogslektie.

Lektion 3+4: Projektarbejde

På baggrund af materialet på befrielsen1945.dk, skal I gruppevis opstille en problemformulering, der kan besvares med en redegørende, analyserende og vurderende del. Kildemateriale skal inddrages i besvarelsen. Man må gerne gå udenfor ressourcerummet, men det forventes ikke.

Vælg enten:

  • Samarbejde eller modstand
  • Hverdagen
  • Angrebet på demokratiet
  • Sider af modstandskampen
  • Besættelsen I efterkrigstiden
  • Befrielsen

(Bonusspørgsmål: Hvorfor har ingen lavet en hjemmeside, der hedder samarbejde1940.dk …?)

Produktkrav: En fremlæggelse på max 10 min. for klassen, der inddrager tekst, billeder og mindst en kildeanalyse. Vælg selv passende it-værktøjer.

Lektion 5 + evt. 6: Fremlæggelser. evt. i matrix.

Lektion 7: Introduktion til film som propaganda.

Lektie: En svækket stat forstærker sin propaganda – I timen ser vi Danske propagandafilm under besættelsen

Lektion 8: Stikkerlikvideringerne:   Med ret til at dræbe – findes på filmstriben.

Lektion 9-10 : Projektarbejde – fiktionsfilm om besættelsen

(Formålet er at påvise forskelle i opfattelsen af modstandskampen – og at opøve kritisk sans i forhold til fiktionsfilm som formidler af historien.)

– vælg én af nedenstående film/serier at arbejde med:

De røde enge (1945)

 

Flammen og Citronen

 

Hvidstengruppen (omtale og trailer på Scope)

 

Max Manus (Norsk film om en norsk frihedskæmper)

 

Drengene fra Sct. Petri

 

Matador (afsnit 10-11 stykker)


 

 

I analysen kan I fx gøre følgende :

  • vise eksempler på anvendelse af filmiske virkemidler og diskutere deres effekt i enkelte scener.
  • kommentere evt. brug af fakta- og fiktionskoder.
  • sammenligne filmens historiefortælling med historisk “fakta”. Er det autentiske personer, der portrætteres
  • inddrage avisdebat om filmen, da den udkom.
  • Se filmen som kilde til historieopfattelsen på den tid, filmen blev produceret.

 

 

Inspiration og materiale:

Rasmus Falbe-Hansen: “Historie i levende billeder”, 2013.

 

(Har du andre ideer eller kender du til godt materiale ? Smid en kommentar herunder eller i historienørderi …)

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Write a comment