“I gymnasiet burde man arbejde med Shitstormens anatomi” stod der vist nok sådan ca. et sted i Vincent Hendricks og Camilla Mehlsens udmærkede “Hvordan bliver vi digitalt dannede”.
Okay så.
Her er et halvfærdigt 7–8 lektioners forløb i betaversion på det. Hvis du har arbejdet med noget lignende, så hører jeg meget gerne om det. Specielt øvelser/opgaver til eleverne.
Hendricks og Mehlsen
“I gymnasiet burde man arbejde med Shitstormens anatomi”
Hvordan påvirker sociale medier samfundsdebatten/den offentlige demokratiske samtale?
1) Hvad er demokratiets forudsætning(er)?
Materiale: Hal Koch: “Ordet eller Sværdet” (1945)
- Hvem er Hal Koch — bestem hans etos.
- Hvad er demokratiets væsen ifølge Hal Koch? — sammenlign med jeres viden fra samfundsfag.
- Hvorfor er folkeafstemninger ikke nok til at sikre demokrati?
- Hvad forbinder Hal Koch med de to metaforer i titlen?
I timen: Vi analyserer denne twitter-samtale om mobiler i skolen, som starter med et spørgsmål:
2) #Some’s betydning for samf.debat i 2019
Censur på sociale medier
https://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-10/deadline-2019–01-03#!/00:19:04
Kommunikationssituationen — hvad bruger vi #some til?
Læs denne side til og med afsnittet “Småsludren på Facebook”
Medieudvikling 2018
https://slks.dk/mediernes-udvikling-2018/overblik-og-perspektivering/ Hvilke medier er danskerne på?
3) Samarbejdsprincipper, facework, høflighedsprincipper
Uddrag fra Scheuer: Sproghandlinger, DLF 2009 + Materiale: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=275 +
Netikette på Facebook
4) Presser de sociale mediers algoritmer disse principper?
Facebook prioriterer “engagerende” udsagn i algoritmen for at få flere brugere => selve mediet er med til at polarisere debatten — jo mere yderligtgående man er, jo flere reaktioner får man.
Gruppeopgave:
Hvad er algoritmer?
Undersøg, hvordan Facebooks algoritmer virker vha Infomedia og formidl jeres indsigt med en meme eller en infografik.
5) Fake News, bots og den demokratiske samtale
Materiale mangler.
6) Shitstormens anatomi
Hvad er en shitstorm ifølge ordbogen?
Hvilken rolle spiller sociale medier i shitstormen?
Materiale: Torsten Schacks Lindholm-tweet og hans tilbagetog:
Tilbagetog: https://twitter.com/Torstenschack/status/1071355468470194179
- Opgave i timen:
- Udvælg nogle af disse tweets og analysér dem nærmere
- Hvad betyder selve mediet for kommunikationen?
- Undersøg, om tweetet har været debatteret i andre medier
7) Analysér en selvvalgt shitstorm
- Gruppearbejde: Analysér kommunikationsanatomien i en selvvalgt shitstorm. Vælg evt. en af dem som tages op i P1-programmet “Shitstorm”
- Undersøg konteksten — hvem er kommet i shitstorm og hvorfor?
- Find noget ‘shit’ på de sociale medier. Analysér sproget og evt. sproghandlingerne. Hvorfor går det galt?
8) Fremlæggelser i Matrix
- Fremlæggelser
- Konklusion: Hvad har de valgte shitstorme til fælles?
9) Hvordan kommer vi videre?
Hvorfor opstår shitstorme — er det de sociale mediers skyld?
Hvordan kan vi fremme den demokratiske samtale ?
Skriv et svar