(En kollega har spurgt om jeg ville dele dette på Facebook, men jeg har valgt at slå op med Zuckerberg, så nu lægger jeg det her. )
Kære faggruppe
Læreplanen siger ”Som optakt til Studieretningsprojektet i 3.g styrkes elevernes bevidsthed om akademisk skrivning” .
Vejledningen nævner ligefrem et obligatorisk skriftlighedsforløb i 3.g (afsnit 2.2.8).
Vejledningen til dansk i SRP, som HFT har sendt ud, anbefaler, at man får eleverne til at se på feedback til tidligere opgaver. (s.6).
Et miniforløb på 2–3 lektioner kunne se sådan her ud:
- 1–2 timer , der samler op på skrivehandlinger + hjælper eleverne med at blive bevidste om, hvad der gik godt/mindre godt i DHO/SRO
- En time om sproglig korrekthed/grammatik.
Lektieintro til time 1–2:
I din SRP vil du udføre følgende skrivehandlinger, som vi nu vil repetere:
Du indleder
Du gør rede for/forklarer noget fagligt, som skal bruges senere i opgaven.
Du analyserer en eller flere tekster eller du beviser i matematik
Du diskuterer/vurderer
Du konkluderer
Du dokumenterer ved at henvise til baggrundslitteratur eller citere fra de tekster, du analyserer.
Du disponerer din opgave, så du svarer på opgaveformuleringen.
I 1.g lærte du i akademisk skrivning , hvordan man laver fodnoter og litteraturliste i Word. Du lærte at skrive redegørelse i historie, og du har skrevet en DHO. I 2.g lærte du at skrive en diskussion i historie, og du skrev din SRO.
Lektie:
- Tænk over, om du forstår forskellen på og kravene til de forskellige skrivehandlinger, som er nævnt ovenfor.
- Kig på din DHO og SRO. Find 2 gode og 2 mindre gode eksempler/afsnit og kopier dem ind i et Word-dokument, som kan deles med din gruppe.
I timen:
- I grupperne: Spørg ind til de skrivehandlinger du er usikker på. Hjælp hinanden med at repetere, hvad der karakteriserer de forskellige skrivehandlinger og del eksempler på dem fra jeres DHO/SRO.
Hver gruppe skal poste 2 gode og 2 mindre gode eksempler som indlæg i Teams fra gruppens samlede pulje af eksempler. Forklar, hvad der er godt ved de gode, og hvad der kunne forbedres ved de mindre gode.
- Fremlæggelser i plenum ved hjælp af klassens Team. Opklaring af tvivlsspørgsmål.
Time 2 eller 3 om sproglig korrekthed:
Pararbejde:
- Gå ind på siden https://texta.dk/kommaregler-8-regler-der-goer-dig-til-en-kommaninja/ — gennemgå de 8 regler med din makker på skift. Den højeste forklarer den første, og så bytter i. Tag derefter de 24 kommaøvelser — evt. sammen med makkeren.
- Gennemgå Hans/sin-reglerne med din makker og tag derefter quizzen
- Skal der ‘r’ på verbet? Gennemgå reglerne, og prøv at lære cykel-reglen, hvis du laver denne fejltype.
- Skal endelsen være ‘ene’ eller ‘ende’? Lær reglen og tag quizzen
- Hvis der er tid: Lav en grammatikquiz i fx Forms, som klassen skal klare.
Jeg regner med at køre det i de 3 sidste dansktimer op til første skriveperiode, sådan uge 8–9‑ish.
Brug eller smid væk 😊.
Skriv et svar