Hvordan får vi en bedre demokratisk samtale på sociale medier?

1 min­ut­ters læsning

Her er et forslag til en lek­tion (70 min­ut­ter) til en 1.g. Til for­målet har jeg opret­tet et team for alle delt­a­gende 1.g‑klasser. I dette team har jeg fået 2 elever fra skolens kli­maud­valg til et skrive et indlæg om, hvorvidt det er i orden at fly­ve på studi­etur i 2.g


Lek­tie: Mette Fred­erik­sen i opråb om hård tone på sociale medi­er: ‘Ingen skal finde sig i det’ | Ind­land | DR


Time­plan:

Gruppearbejde

  1. Giv eksem­pler på det, som statsmin­is­teren kalder ’en hård tone’.
  2. Hvor­for er tonen på sociale medi­er et prob­lem for et demokrati?
  3. Diskutér, om man er mod­standere eller makkere i en demokratisk samtale?
  4. Vælg et aktuelt kom­men­tar­spor på et socialt medie i jeres gruppe, og under­søg det:

Hvad starter debat­ten med?

Kig på kommentarerne:

  • Går de efter man­den eller efter sagen (eller ‘bold­en’)?
  • Er der tegn på at afsenderen (ikke) har forstået det, som han/hun kom­menter­er på?
  • Er der tegn på at debat­tør­erne ønsker at blive oplyste, mens de debatterer?
  • Vælg 2 kom­mentar­er og prøv at omskrive dem til et mere høftligt sprog.

Frem­læg opgave i matrixgrupper

Paropgave

Gå nu ind i teamet ”Skolede­bat”, og delt­ag i sam­tal­en ved at for­mulere en kom­men­tar på Mias opslag. Prøv at være høflig, og prøv at tænke over nogle gode argu­menter. Tænk på, at det skal læs­es af andre 1.g’ere, som ikke kender jer.

Obs: Teamet er kun for 1.g’ere og deres lærere – og du er ikke anonym.


Kommentarer

Likes

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *