I år vil jeg sammen med min historiekollega sætte fokus på Grønland i dansk-historieforløbet i 1.g. Jeg ved ikke, hvordan vi har fået den idé
Som optakt læser jeg “Blomsterdalen” i dansk med klassen. Jeg kender ikke så mange moderne grønlandske digtere, så kender du nogen, der skriver om forholdet mellem grønlændere og danskere, så hører jeg gerne om det.
Ideer til opgaveformuleringer, som eleverne kan vælge imellem:
Spiralsagen Da: Retorisk analyse af taler Diskutér – folkedrab? | Thulebasen Da: Filmanalyse – Vores mand i Amerika Diskutér – Kaufmann helt eller forræder? | Grønlandske børn til Danmark Da: Filmanalyse af “Eksperimentet | Moderniseringen af Grønland Da: Digtanalyse af Aqqaluk Lynge – Ode til Danaiderne” |
Man kunne måske også lave en opgave om det kommende grønlandske valg — men mon ikke den mest interessante kommunikation til vælgerne foregår på grønlandsk‘?
Det er kun en skitse og skal selvfølgelig tilpasses historielærerens ideer…
Dansk | Historie |
---|---|
Mål: Undersøge fremstillinger af forholdet mellem grønlændere og danskere, empati | |
Undersøge Trump Jr.’s mediestuntbesøg Da: Sociale medier | |
Uddrag af Erik den rødes Saga om vikingernes ”opdagelse” – kristning | |
Teori om fortællemønstre : “Undskyld” s. 98–109 + I timen uddrag af Isbjørne | |
Kim Leine: Profeterne — Hans Egede | |
Ti kortprosastykker | Sagatid | |
Kampen om Grønland | Se online her | DRTV | Kampen om Grønland | Se online her | DRTV (evt. et dobbeltmodul?) |
https://www.dansketaler.dk/tale/milla-munk-steenholdts-tale-ved-roests-talerskole-paa-gux-nuuk-2022 | |
Faglig skrivning | Redegørelsesforløb |
Hvad er viden + hvordan fungerer en sprogmodel ? 11–16 i ”Viden og Videnskab” | Kildehenvisninger i Word |
Viden og videnskab 17–28 – valg af opgave | |
Informationssøgning | |
Skrivtime til Del af DHO | |
Sætningskoblinger og kohærens | |
Peerfeedback? | |
Forberede fremlæggelse og samtale | Generalprøve i grupper |
Skriv et svar