Her er en idé til at træne materialekritik i 1.g.
Start en lektion med det meget vigtige spørgsmål ovenfor. Eleverne undrer sig selvfølgelig og nogle vågner og bliver pludselig meget aktive : ”Det tør jeg da godt”, ”Ja, da”, osv.
”Men æh.. den kan jo være ’spiked’…”
Så holder jeg fast: Hvornår vil du tage imod en drink, fra én du ikke kender?
Så kommer svarene:
- ”Hvis jeg har set den blive skænket op af en bartender” (indvending: nogle bartendere er med til at putte sovemiddel i drinks ved vi, vistnok fra ’Paradise’ eller ’Sunny Beach’) , ok, hvis jeg har set den blive skænket op af en bartender, jeg kender.
- ”Hvis én af mine venner siger god for den fremmede.”
- ”Hvis han har pænt tøj på … ” (Så pæne mennesker er åbenbart … pæne, spørger jeg?)
- ”Hvis den dufter normalt” .
- “Hvis han er sød”.
Ergo: Hvis andre kilder siger god for den fremmede, så er jeg mere tryg.
Så beder jeg eleverne om at finde materiale på nettet om noget, vi er i gang med, Jyske Lov, fx og så skal de finde de 3 bedste hjemmesider og begrunde deres valg. Vi finder frem til afsenderne og googler dem.
Det er jo ikke for at opfordre til druk eller noget — men sammenligningen gør det nemmere at forstå for nogle elever, tror jeg. De er jo faktisk kritiske på mange andre områder end lige nettet. Men dårligt materiale er lige så farligt for din opgave, som sovemiddel er for din krop.
Og så siger vi skål.
Skriv et svar