I den senere tid er der kommet øget fokus på de skadelige virkninger for især unge ved brug af sociale medier. Statsministeren — som i øvrigt støtter Meta ved at kommunikere en del på Instagram sagde
“Hvad nu hvis det, der er mest skadeligt for vores børn og unge — ja for os alle sammen — er de skærme, der har det med at klistre sig fast til vores hænder”
Det klinger lidt hult, når Mette F. var en af de 20 politikere, som har købt flest reklamer hos Meta i 2022, under sidste valgkamp.
Måske skulle politikerne overveje at slette deres sociale profiler, som Pernille Tranberg anbefaler i en nylig klumme.
Debatten tog det op den 25/4 under overskriften “Skærmfri fremtid?”
Nu vil min skole, Herning Gymnasium, gudhjælpemig ansætte en medarbejder, der skal “varetage skolens hjemmeside og øvrige digitale platforme (Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik-Tok mv.)”
Hvorfor skal vi bruge tid og penge (offentlige midler) på at gøre os lækre på sociale medier og dermed støtte en forretningsmodel, der bevidst skader de unge, som vi skal forestille at uddanne og passe på ?
“For at få flere elever” ?
Kurven ovenfor viser vores optag tilbage fra 2005. Vi holdt ikke op med at bruge SoMe i 2018, vi brugte det ikke mere i 2021 eller mindre i 2022. Med andre ord, jeg tror ikke på at elever vælger vores — eller andre skoler fra eller til pga. vores aktivitet på sociale medier.
Men det værste er at vi som institution legitimerer og støtter disse platforme ved at bruge dem. Alle ved det, men ingen tør forlade dem af frygt for at naboskolen så kaprer alle eleverne, fordi naboskolen bruger Tik-tok… Vi bør være rollemodeller for de unge og ikke medløbere. “Sapere Aude!”
Jeg vil foreslå at Danske Gymnasier anbefaler deres medlemmer at lukke deres skoleprofiler indtil Meta og andre får styr på deres butik.
P.S 6/5:
16 tv-kendisser har lavet en kampagne mod Meta, fordi svindlere misbruger billeder af dem på Metas platform. De ser meget lidende ud. Det er synd for kendisserne, må vi forstå. Men de støtter stadig Meta ved at beholde deres profiler.
Kampagnen bliver sikkert delt flittigt på Meta og genererer endnu mere trafik og dermed indtjening til Meta.
Hvorfor lukker I ikke bare jeres profiler?
Skriv et svar