På min skole har jeg været med til at lave en ny model for forløbet i 1.g, hvor eleverne skal skrive opgave i dansk og historie. Vi laver en kraftigere stilladsering af skriveprocessen ved at slå forløbet sammen med dansk-læreplanens krav om et forløb i 1.g om faglig skrivning og giver historielæreren timer til at undervise i at skrive en redegørelse.
I en AI-tid er det nok også endnu vigtigere at lade eleverne lave delprodukter og bruge AI sammen med den.
1) Intro : Hvad er en DHO? : Lektie: Ex DHO fra skrivemålet?
a. Faglige mål for SRP (!) – DHO som første fællesfaglige forløb – FF i 2. og 3.g
b. Den vid. basismodel: Spørgsmål, empiri, metode.
c. Fagsprog
d. Evt. taksonomier
e. Evt. intro til DHO-emnet, evt. tid til en første brainstorm til spørgsmål.
2) DHO-forløbet kører. Ca. 7+7 lektioner
3) Skrivefase: Faglig skrivning i dansk kører parallelt med redegørelsesforløb i historie:
Dansk: Faglig skrivning | Historie: Redegørelsesforløb |
Hvad er videnskab? Evt. lektie fra vidensmønstre, ny udgave 2019 Spørgsmål, empiri, metode, fagbegreber. Bevægelsesquiz. Brainstorm. Overvej 2–3 mulige spørgsmål du vil undersøge. Skaf empiri, der kan belyse dit spørgsmål – både fiktion (da) og nonfiktion (hi) materialesøgning og læsning. Find mindst 3 bøger og 3 hjemmesider. Bestil bøgerne hjem. Begynd at overblikslæse materiale for at finde ud af, om du kan bruge det. AI: ”Foreslå fiktion, der handler om..” ”Hvad handler teksten X om?” (mhp om man kan bruge materialet) Produktkrav: 1 side i OneNote med spørgsmål + titler Fagbegreber - gæt faget – find fagbegreberne (opgave) Find faglige skrivehandlinger fra dine afleveringer – præsentere en teori Begrundelser/argumentation i nv, samf.vid, hum. PEE-modellen, Opgave i OneNote: Skriv et analyseafsnit til DHO, hvor du bruger fagbegreber fra danskfaget. Prøv herefter at bruge AI til det. Hvilket afsnit er bedst? Skærmfri læsetime. Tag en bog med til timen og læs i mindst 30 minutter i træk med dit spørgsmål i baghovedet. Skriv lidt noter, når du finder noget, du kan bruge. Læselog i OneNote? Lav disposition til din DHO so far. Byt med sidemand – giv inspiration. Skrivtime til minidanskaflevering med fordybelsestid – rettes? Word – indholdsfortegnelse, litteraturliste, citatteknik. + evt. opgave i sproglig korrekthed. Skrivtime | Hvad hulen er en ”redegørelse”? Læse DHO-redegørelsen og sammenligne med litteraturlisten Overveje eget DHO-spsm./problemformulering. Hvad skal jeg redegøre for? Brainstorm. Overvej 2–3 mulige spørgsmål du vil undersøge og skriv dem ind i OneNote. Skaf empiri — materialesøgning og læsning. Find mindst 3 bøger og 3 hjemmesider. Bestil bøgerne hjem. Begynd at overblikslæse materiale for at finde ud af, om du kan bruge det. Produktkrav: 1 side i OneNote med spørgsmål + titler AI i historie ”Lav en redegørelse for..” => inspiration til eget materiale, nye ord og begreber man selv kan researche videre på. ”Hvad handler teksten X om” (er den relevant for mit spørgsmål?)Stil spørgsmål, som er relevant for dit konkrete emne => brug svar til at søge mere materiale. Læsetime – fordybelsestid – evt. læselog Fagbegreber og metoder i historie. Faggruppens fælles skriv? Skrivtime. Opgave i OneNote: Skriv et analyseafsnit om en af dine kilder i historie, hvor du bruger fagbegreber. Byt med sidemanden, der skal finde fagbegreberne – ex på projektor. Word – citatteknik og referencer |
- Skrivedage. ”Opgaveformulering” udleveres – herefter er AI forbudt.
Jeg foreslår at eleverne så vidt muligt selv får lov at bakse med at lave opgaveformulering og finde materiale på det niveau, de er på. Hvis vi følger den videnskabelige basismodel, så skal eleverne formulere et hv-spørgsmål og finde empiri og analysere empiri i de to fag og lave en konklusion på det. Jeg synes ikke vi skal bede om diskussion/vurdering efter Blooms taksonomi i 1.g.
Hvordan kører I DHO på din skole?
(billede genereret af Co-pilot/Dall‑E)
Skriv et svar