Variér din undervisning med dialogcirkler i klasserummet
Har du også ind imellem indtrykket af at dine elever taler dig efter munden og måske ikke helt tør dele deres usikkerhed i klasserummet? I en lille bog med den lange titel ”Dialogbaseret undervisning – om bæredygtige læringsfællesskaber i individets tidsalder” uddyber og begrunder Mikkel Risbjerg og Michael Bang Sørensen fra det frie Gymnasium brugen af en meget simpel og kendt struktur til at få eleverne mere på banen i nogle sekvenser af undervisningen.
I ”dialogcirklen” sidder eleverne simpelthen i en rundkreds og kigger på hinanden i stedet for på deres skærme, som de ikke må have med. Læreren opstiller følgende regler for cirklen:
- Der er ingen talerliste, og læreren fordeler ikke ordet
- Man skal lytte til andre og lade dem tale færdig
- Byd ind, når der er plads i diskussionen
- Vis respekt, også for udsagn du er uenig i. (Den bruger Clement Kjærsgaard også i Debatten)
Læreren skal fungere som facilitator for et læringsfællesskab i stedet for at være undervisningens centrum og endemål.
Bogen er bygget op i 3 dele: Først introducerer forfatterne metoden i et afsnit med titlen ”Praksis” og senere følger så en teoretisk begrundelse for metoden, som også indeholder ideer til at anvende dialogcirklen til formativ skrivefeedback og i den sidste del, som hedder ”Plug and Play”, er der en lang række enkle og grydeklare forslag med tilhørende tekster, der kan danne udgangspunkt for dialogcirkler.
Jeg synes de praktiske dele af bogen er inspirerende og præcise, og jeg kunne da heller ikke nære mig for at teste metoden i to lektioner. I en dansktime diskuterede vi spørgsmålet ”Hvordan påvirker sociale medier demokratiet / den offentlige samtale?” og i en historietime forsøgte jeg mig med ”Hvilken rolle spiller religion for nutidens magthavere?” På begge hold havde vi arbejdet med emnet i nogle lektioner, så der var noget at diskutere ud fra. Det spændende for alle deltagere er, at man ikke ved, hvor diskussionen vil føre hen. Når en deldiskussion er slut, så bliver der helt stille, indtil en elev tager ansvar og stiller et nyt spørgsmål eller deler en personlig oplevelse. Udfordringen kan være balancen mellem pædagogiske og faglige hensyn – det kan let forfalde til den Foghske ”hvad synes du selv” rundkredspædagogik, hvis andre elever eller læreren ikke griber ind og beder eleverne uddybe og begrunde ”semifaglige” udsagn, og så kan det også være frustrerende for nogle, at man ikke når frem til en klar konklusion. ”Hvad skal jeg så sige for at få 12 til eksamen?”. Men det spørgsmål kunne man måske også tage op med eleverne.
I bogen finder man gode råd til spørgeteknik i 4 forskellige retninger under selve cirkelsekvensen, og forfatterne anbefaler at man følger den op med individuel refleksionsskrivning til sidst. Det kan godt nås på en 70 minutters lektion. Bogen og strukturen som variationsmulighed er hermed anbefalet.
Columbus
Skriv et svar