lektoren

An arrow divider

Skriftlighed tænkt forfra

5 min­ut­ters læsning

Jeg delt­ager i et pro­jekt om skrift­lighed og gen­er­a­tiv kun­stig intel­li­gens (som burde forko­rtes GKI i stedet for GAI) støt­tet af Region Midtjylland.

Vi skal eksper­i­mentere med gen­er­a­tiv kun­stig intel­li­gens i vores under­vis­ning og vel basi­cal­ly finde ud af, hvor­dan elev­erne kan blive bedre skriben­ter selv ved at bruge det — hvis de ellers ønsker det og ikke bare vil udlicitere deres skrivning.

Sid­ste år havde jeg et lille pro­jekt “skriv en deb­o­tar­tikel” , hvor elev­erne skulle under­søge hvilke skrive­han­dlinger, bot­ten var bedst til at hjælpe med. Jeg kan huske at nogle elever ikke forstod opgaven, for de bad jo bare om et færdigt pro­dukt, og så var alle indle­dende knæbøjninger over­flødi­ge. “Hvad skal vi lave, når vi er færdi­ge, Lars?” 

Opgaven er fak­tisk at få disse elever til at forstå hvad man skal bruge processen til — i det hele taget forstå hvor­for man skal skrive.

Mit andet forsøg på at ind­drage AI så der­for sådan her ud:

Debatterende artikel med Copilot

I denne aflev­er­ing vil vi under­søge om/hvordan man SELV kan blive bedre til at skrive ved at bruge gen­er­a­tiv AI (Copi­lot). Der­for skal du lave en ”prompt­log”, hvor du vis­er, hvor­dan du har prompt­ed, hvilket out­put du har fået, og hvor­dan du har brugt dette out­put i din artikel. Og til sidst skal du give bot­ten en karak­ter. Du skal alt­så afle­vere BÅDE del A og B.

A: Prompt­log

Delop­gaveMin prompt 1Evt. prompt 2Robout­put (svar)Hvor­dan har jeg brugt det i min artikel?Karak­ter til bot­ten (1–10)
Læse og forstå hov­edsyn­spunk­ter i tekster     
Redegøre for hovedsynspunkter     
Diskutere hov­edsyn­spunk­ter     
For­mulere min egen holdning     
Feed­back fra sid­ste aflevering     
Prompt­log

B: Krigsjour­nal­is­tik

Skriv en debat­terende artikel, hvor du under­søger, hvor­dan krige dækkes bedst jour­nal­is­tisk. I din artikel skal du diskutere og debat­tere emnet ved bl.a. at ind­drage point­er fra mindst 2 af de 3 tek­ster nedenfor.

I din under­søgelse skal du særligt fokusere på:

  • at diskutere og debat­tere, hvor­dan krige dækkes bedst jour­nal­is­tisk, idet du bl.a. ind­drager hov­edsyn­spunk­ter og argu­menter fra mindst 2 af de 3 tek­ster nedenfor.
  • at under­bygge dine syn­spunk­ter ved at ind­drage andre eksem­pler på, hvor­dan krige dækkes journalistisk.
  • at præsen­tere emnet gen­nem en fokuseret indled­ning og diskus­sion og forsøge at over­be­vise din læs­er gen­nem en stærk og vel­gen­nemtænkt argu­men­ta­tion med en afs­lut­ning, der mark­er­er dit synspunkt.
  • Over­skriften skal være ’krigsjour­nal­is­tik’

Omfang af din artikel: tre-fire nor­mal­sider a 2400 enhed­er (antal anslag inklu­sive mellemrum).

Tekst A: Mediedækn­ing kan forværre kon­flik­ter og koste flere menneskeliv 

Tekst B: Medieekspert­er: Der er tre fun­da­men­tale prob­le­mer med mediernes dækn­ing af kri­gen i Ukraine — politiken.dk

Tekst C: »Der var en stemn­ing af, at pilen pegede på Rus­land. Det lå sådan lidt i luften« — 2. sek­tion (politiken.dk) 

(Husk at angive tydeligt med cita­tion­stegn (””) , hvis du bruger robot­tekst direk­te i din aflev­er­ing – ellers er det snyd) 


Men den opgave A ville jeg selv have svært ved at gå i gang med, hvis jeg var elev. For det første tvinger den mig til at bruge GKI — og det kan der være gode grunde til at lade være med. Nogle gange kunne man måske også nøjes med en almin­delig søge­mask­ine. For det andet tager den før­ergreb på min arbe­jd­spro­ces — det er sådan lidt lige­som at følge en meget detal­jeret forsøgs­beskriv­else i fysik — umo­tiv­erende og måske end­da lidt umyn­dig­gørende. Og hvad nu hvis elev­erne kom­mer i mål med en anden pro­ces — hvis det hjælper elev­erne at prompte på andre måder, end dem jeg kan finde på?

Så her er andet forsøg på del A:

A: Min udvikling som skribent

Kopiér din feed­back fra sid­ste aflev­er­ing ind og skriv, hvor­dan du har arbe­jdet med det i denne opgave. Det kan også være du skal gå tilbage og tage feed­back fra sid­ste gang, vi skrev debatterende.

Hvad synes du stadig er svært?

Hvad vil du gerne have feed­back på denne gang?

Hvis du har brugt AI, så ind­sæt dine prompts, bot­tens out­put og beskriv, hvor­dan du har brugt det. Du kan finde inspi­ra­tion til gode prompts i klassens prompt­bib­liotek. (Del gerne nye prompts i klassens team, så sæt­ter jeg dem ind i biblioteket)

Hvis du bruger rå bot­tekst, så husk at sætte i citationstegn (“”)

Del A skal fylde 1/4–1 hel nor­mal­side. Ind­sæt sideskift og start på del B.


Denne del A kunne elev­erne så fak­tisk afle­vere hver gang og sam­le til en porte­føl­je for deres udvikling fra 1. til 3.g. Klassen kunne dele gode eksem­pler på prompts med læring i :

Prompt­bib­liotek

Du er gym­nasielær­er i dan­sk. Lav en quiz, hvor jeg skal lære at sætte kommaer/kende forskel på endelserne ‘ene’ og ‘ende’/lære at bruge nutids‑r. Giv mig én opgave af gan­gen, som jeg skal svare på og giv mig derefter feed­back og fork­lar, hvis jeg laver fejl.

Hvad er hov­edsyn­spunk­terne i tek­sten? [ind­sæt tekst]

Kan du hjælpe mig med at finde argu­menter for og imod [ind­sæt emne, der skal debatteres]

Hvilke fag­be­gre­ber fra emnet jour­nal­is­tik kan jeg få i spil i en artikel om krigsjournalistik?

(klassens forslag ind­sættes løbende… måske burde fag­grup­pen på skolen lave et fælles bibliotek)


Vil det fun­gere i prak­sis? Aner det ikke. Det skal i hvert fald nok jus­teres hen ad vejen. Men indtil videre er det også bare på teg­ne- eller skrivebrættet.

Hvor­dan arbe­jder du med GKI på din skole?


Udgivet

i

, ,

af

Kommentarer

Ét svar til “Skriftlighed tænkt forfra

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *