Jeg har prøvet at lave en vejledning til vores elever i hensigtsmæssig brug af GAI til — eller rettere før — opgaveskrivning.
Det er svært! — og måske er videoen ikke færdig.
På den ene side siger jeg — og flere andre — at man fx kan bruge det til at træne fagbegreber og på den anden at man skal være kritisk og at bot-svar ikke er viden, men sandsynligheder.
Jeg har fulgt en definition der siger, at viden er sande udsagn, hvortil kilderne kan opspores. Platons definition: Viden er sand, begrundet mening. Men kan begrundelsen så ikke være en tekst, som sandsynligvis er rigtig?
At spørgsmålet om AI udfordrer vores fælles vidensgrundlag behandler Claus Scheuer-Larsen på viden.ai i dette indlæg . Men indtil vi finder nye eksamensformer og nye definitioner på viden så skal vi hjælpe vores elever med at navigere i det.
Kommentarer og forbedringsforslag er velkomne.
Skriv et svar