AI til SRP

1 min­ut­ters læsning

Jeg har prøvet at lave en vejled­ning til vores elever i hen­sigtsmæs­sig brug af GAI til — eller ret­tere før — opgaveskrivning. 

Det er svært! — og måske er videoen ikke færdig. 

På den ene side siger jeg — og flere andre — at man fx kan bruge det til at træne fag­be­gre­ber og på den anden at man skal være kri­tisk og at bot-svar ikke er viden, men sandsynligheder.

Jeg har ful­gt en def­i­n­i­tion der siger, at viden er sande udsagn, hvor­til kilderne kan opspores. Pla­tons def­i­n­i­tion: Viden er sand, begrun­det mening. Men kan begrun­delsen så ikke være en tekst, som sandsyn­ligvis er rigtig?

At spørgsmålet om AI udfor­dr­er vores fælles videns­grund­lag behan­dler Claus Scheuer-Larsen på viden.ai i dette indlæg . Men indtil vi find­er nye eksamensformer og nye def­i­n­i­tion­er på viden så skal vi hjælpe vores elever med at nav­igere i det.

Kom­mentar­er og forbedrings­forslag er velkomne.


Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *