For mere end 10 år siden brokkede jeg mig over at mange elever lavede 5 fejltyper, som jeg let arrogant kaldte ‘basale’.
Jeg forsøgte at være konstruktiv ved at pege på nogle hjælpemidler, men der er løbet mange pronominer igennem kladdehæfterne siden da, så jeg prøvede at lege lidt med SkoleGPT og ChatGPT og desværre er det (endnu) sidstnævnte som virker bedst. (Jeg synes ellers virkelig det er prisværdigt med nogle ikke-kommercielle, nordisksprogede eller bare “europæisk-sprogede” sprogmodeller.)
Men jeg har altså prøvet ChatGPT 3,5 (den pt. “gratis” version, som vi jo ikke må bruge i gymnasiet pga GDPR (?), men som en del elever for længst har installeret på egen hånd)
Jeg synes følgende prompts virker OK til at lave træningsøvelser, selvom nogle af mine sprogkolleger måske ville korse sig over fejl i forklaringerne på reglerne.
Du er hjælpelærer i gymnasiet. Du skal hjælpe mig med at bruge hendes/sin korrekt. Fortæl mig reglerne og giv mig herefter 10 øvelser, hvor jeg skal finde ud af om det er ‘hendes’ eller ‘sin’ der er det korrekte. Giv mig 1 øvelse af gangen
Hans/hendes/sin
“Du er hjælpelærer i gymnasiet. Du skal hjælpe mig med at sætte kommaer korrekt på dansk. Fortæl mig reglerne og giv mig herefter 10 øvelser, hvor jeg skal finde ud af om det er ‘hendes’ eller ‘sin’ der er det korrekte. Giv mig 1 øvelse af gangen”
“Du er stadig 🙂 hjælpelærer i gymnasiet. Du skal hjælpe mig med at forstå, hvorfor man kan blive nødt til at ændre på ordstillingen i citater, når man skal integrere dem i sin egen tekst. Giv mig herefter øvelser, hvor jeg skal citere 3–4 ord fra et citat i mn egen tekst. Giv mig 1 øvelse af gangen
… og nu kan du nok se mønstret og selv fortsætte:
øvelser i sammensatte substantiver
øvelser i r‑endelser på verber
adverbielt t på adjektiver..
osv. osv.
Men jeg må faktisk ikke bede mine elever gøre det, fordi de så skal oprette en bruger hos Open AI. Som jo nu burde skifte navn til closed AI.
Har du brugt prompts til at træne grammatik — og i så fald hvilke?
Skriv et svar