WordPress som personligt LMS?

2013-05-04 16_33_57-Adjunkten _ Dansk og historie på Herning Gymnasium – Google Chrome

Adjunkten.dk – som jeg overfører hertil

Jeg har nu rodet en dags tid med at flytte adjunkten.dk over på lektoren.dk.

Jeg startede i 2006 med at lægge opgaver ud, da jeg var på en skole som ikke havde nogen læringsplatform.

Lektier blev skrevet på tavlen (altså fysiske, grønne tavler, ‘M.I.S.’) – og så tænkte jeg det var smart at lave læseplaner online – hence Adjunkten.dk.

I starten var det nærmest bare xml-lister med datoer og lektier til mine hold. Så lærte jeg lidt css og html og så begyndte det at se mere fancy ud.

Så begyndte jeg at lægge arbejdsspørgsmål ud, som jeg brugte på flere hold. Så lagde jeg en masse tekster ud, så de kunne ses på telefoner.  Så installerede jeg et forum (Snitz). Så lavede jeg quizzer med Hot Potatoes. Så oprettede jeg en blog på WordPress.

Og så gik Microsoft fra ASP til ASP.net, mens alt det sjove og nye skete på PHP – og så havde jeg et problem… 🙂

Nu vil jeg altså flytte det hele til et PHP-webhotel, fordi så kan jeg hoste min egen WordPress-hjemmeside, som jeg vil bruge professionelt som blog og læringsplatform.

Plugins til lærere

Når man selv hoster, kan man installere flere tusinde plugins udviklet af nørder rundt omkring i verden. Her er både skidt og kanel. For en lærer synes jeg følgende ser interessante ud :

Buddypress – socialt netværk/gruppearbejde

BBpress – forum plugin

WP Pro Quiz – quizværktøj – den har jeg brugt til den lille pilot på forsiden.

WP Courseware – Betalingsplugin til at lave sin egen “mini-MOOC” – har leget lidt med det og er foreløbig ikke så imponeret.

 

Fordele:

Man er sin egen systemadministrator. Man har en langt mere dynamisk og spændende virtuel arbejdsplads og mange flere muligheder. Man kan give elever nogle rettigheder, som de ikke kan få på en skoleplatform. Jeg bliver nogle gange irriteret over de  løsninger, som er valgt for en , når man bruger et stort system. Og jeg har allerede fordomme overfor Office 365 , eller hvad det nu hedder. Men det er måske unfair.

Med Buddypress kan opsætte lukkede klassefora, hvor eleverne kan blogge. (Skoleblogs.dk er bygget med WP og Buddypress viser et kig i kildekoden)

2013-05-04 18_27_30-view-source_skoleblogs.dk – Google Chrome

Skoleblogs kildekode.

Ulemper:

Man er sin egen systemadministrator. 🙂 Risikoen for at noget går i stykker er nok lidt højere – i hvert fald hvis man er ukritisk mht. plugins.

Det kan være forvirrende for eleverne med flere brugernavne og logins. Men jeg tror faktisk at WP kan importere en CSV-liste med brugernavne og passwords, så de kan få samme id til skolen og lektoren.dk. Det kan der så måske være nogle sikkerhedsproblemer i ?

Jeg tænker bare, at når vi lukker eleverne ind i en læringsplatform med en meget fast og statisk struktur, så er det lidt ligesom at køre ned af A7 gennem Tyskland på sommerferie. Og når de så går ud af gymnasiet, så kan de ikke finde rundt på de mindre sideveje.

 

Eller er det bare mig, der er sær, nørdet snegl 🙂 ?

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
6 kommentarer til “WordPress som personligt LMS?
  1. Godt indlæg Lars. Jeg bruger selv en wordpress-blog til mit sammenspilshold og elsker det som et ekstra “klasselokale”. Jeg har det lige som dig med lukkede LMS systemer, og sammenligningen med den tyske motorvej er måske ikke helt ved siden af. Jeg nyder at jeg kan flytte rundt og rette til, alt efter hvilken retning undervisningen, stemning og miljøet i klassen drejer.

    Man er ikke begrænset på samme måde, når rammen er noget så dynamisk som en wordpress-blog med alle dens mange muligheder i form af blandt andet plug-ins. En ting som jeg holder særlig meget af ved wordpress er den stadige udvikling systemet er i. Bare at de fleste designs (dit eget med) er blevet Responsive efterhånden, er et kæmpe skridt i den rigtige retning. Så kan folk se de informationer de har brug for – det sted de har brug for det.

    Jeg har 7-9-13 ikke haft nogle tekniske problemer med min blog endnu, men nu har jeg også været forholdsvist plug-kritisk 🙂

    Det eneste jeg godt kan ærge mig over er, at jeg synes det er nødvendigt at lave en wordpress-blog til mit hold, når nu skolen faktisk har et LMS. Man burde kunne samle alt ét sted, men det bliver ikke i vores LMS jeg samler alt.

  2. Hej Morten – tak for din kommentar.

    Bruger du et bestemt plugin til elevernes musikfiler?

    Du siger at skolen har et LMS – hvilke funktioner savner du deri?

    Et problem kan måske være at WP ikke kan klare 11-1200 brugere… jeg ville sidde med hjertet i halsen , når jeg skulle opdatere et plugin.

    Det appellerer også til mig, at man selv er herre over elevernes brugeroplevelse.

    • Hej Lars

      Det store problem med vores LMS er at det workflow som er i programmet er meget ulogisk og kræver alt for mange klik. Jeg savner en model hvor man har det hele samlet på én side, hvor alle nemt kan modtage personlige beskeder, systemet er ligeværdigt tilgængelig på alle platforme, man kan nemt og hurtigt finde det man søger og medie-filer skal være nemme at passe ind i indlæg.

      WordPress imødekommer det med platformene, overskueligheden (gennem kategorier og søgefunktion) og medie-filerne. Det er utrolig nemt at lave et indlæg der både indeholder tekst, video, lyd og PDF-filer (eks.). Når man giver indlægget kategorien “sange”, kræver det blot at eleverne klikker på menupunktet “sange” for at se alle de indlæg der er med numre vi spiller, på samme måder har jeg kategorier for Øveoptagelser og Nyt fra Morten.

      Jeg bruger henholdsvis soundcloud og et plug-in kaldet Audio Player af Martin Laine til lydfiler, eks. øveoptagelser. Ellers bruger jeg Youtube-klip eller spotify-links. Spotify gør det lidt lettere for eleverne at have en afspilningsliste med relevante numre til holdet.

      Altså er det enkeltheden i at oprette indlæg og nemheden i at finde rundt der gør at jeg bruger WordPress. Det som WordPress ikke kan, er at være direkte beskeder til eleverne samt “hverdags kommunikation” – her giver det heller ikke noget at bruge vores LMS, da eleverne stort set kun bruger det når de skal aflevere. Derfor har jeg en facebook-gruppe hvor jeg kan kommunikere direkte med holdet, især funktionen at kunne tagge personer er smart, da man så kan stille åbne spørgsmål men samtidig henvende sig direkte til en person. Facebooks kommentarfunktion gør det nemt at have en samtale i gruppen.

      Jeg har i skrivende stund 44 brugere på min WordPress-side og det kører fremragende (dog kun 15 aktive).

      Har du oplevet problemer med opdateringer af dine wordpress sider?

      Vh Morten

  3. Nej – jeg har aldrig oplevet problemer, som jeg ikke selv var skyld i. Men jeg er lidt nervøs for at installere et dårligt plugin, der får hele skidtet til at gå ned. Man er jo trods alt bare autodidakt it-amatør.

    På den anden side: Hvis man sørger for at gemme de vigtigste elevprodukter og ikke bruger det til “notetagning”, så vil eleverne jo ikke lide ubodelig skade i tilfælde af en nedsmeltning.

    Jeg tror at jeg er klar til at springe ud i det nu og prøve at få eleverne på.

    Jeg vil teste om WordPress kan støtte undervisningen – de faglige mål. Men på den anden side vil det jo også invitere til at afprøve nye samarbejdsformer.

    1) Jeg vil primært teste følgende funktioner:

    elevblogs
    fora og grupper (Buddypress)
    Quizzer som prøver (WP Pro Quiz)
    Onlinekurser (WP Courseware)

    WordPress er, som du skriver Morten, langt mere dynamisk end andre skole-it-systemer. Derfor kunne eleverne måske være med til at se nye muligheder og evt. selv oprette og administrere et WP-site?

  4. Sidsel siger:

    Vil godt være med men føler mig ikke nok haj til at springe rigtigt ud i det. Så hold lige et kursus for øvede men ikke vildt øvede nørder. Min erfaring med WordPress er endnu ikke så stor.

    • Hej Sidsel – tak for din kommentar. Vi bliver aldrig rigtig ‘hajer’ – man lærer jo hele tiden. Jeg holder såmænd gerne et lille kursus – bare sig til 🙂

Write a comment