Jeg har gemt et elevcitat fra en evaluering :
Helle: Fra 170 til 500 ord i minuttet.
”Jeg synes alle mennesker på jorden skulle prøve læsetræning, for selvom det måske lyder kedeligt er det godt. Og ligesom mig kan man forbedre sig helt vildt meget, og man bliver rigtig glad bagefter”
Eleverne var glade for det, fordi de alle kunne måle at deres læsehastighed var steget. Mange fordoblede den.
Måske skulle man tage det op igen. For som Eva også antyder har de sociale medier og vores (ja, mig selv inklusive) “online 24–7” adfærd vel efterhånden gjort det svært at læse uforstyrret i længere stræk. Det vil sige at unge mennesker i dag måske slet ikke har prøvet at komme i “flow” , at fortabe sig helt og aldeles i en god bog efter de første 20–30 siders opvarmning.

http://www.flickr.com/photos/ekelly89/
Jeg brugte en glimrende grundbog, der hedder “Læs bedre” af Annie Mygind og Stig Winding, og jeg fulgte vist nogenlunde denne plan:
Lektion 1: Præsentation af forløb og måling af “før”-læsehastighed.
1) Indledende skriftlig screening om læsevaner. Hvad læser I , hvornår hvordan hvorfor.
2) Måling af læsehastighed vha novellen Leif Davidsen “Ti minutter i vor tid.”
Instruktion: Det er ikke en konkurrence, lad jer ikke distrahere af sidemandens hurtighed. Der skal svares på spørgsmål bagefter, vær stille indtil alle er færdige. Husk at tage tid.
Lektion 2:
1) Lektie: vælge bog! => lægge individuel træningsplan ( se s. 33) Sørg for at prøve alle teknikker flere gange
(sportsinteresserede læs bog om michael laudrup eller lance armstrong.)
Introducere til de forskellige teknikker. Læs selv om dem og find en der passer dig!
- Hurtiglæsning – pres dig selv op i tempo
- Spurtelæsning
- 5–5‑5-læsning
- A‑B-C træning
- Langkøring
2) transparent (ja, det var 2005!) m. pluk af elevernes vurdering af egne læsevaner fra time 1.
- Diskussion om citaterne. Hvorfor gymnasial udd. hvis man ikke kan lide at læse??
- Gennemgang af klassens læsetest.
- Skriv rigtige svar på tavlen
- Transparent med klassens læsehastighed.
- Individuelle mål: Øge læsehastighed med 50% (om et par uger tager vi en ny test!)
Lektion 3:
1) Gennemgang af læseprocessen – elevbog kap. 2
Læsning er afkodning og forståelse. Bogstaverne afkodes til ord og sætninger – og herefter forståelse.
Hjernen har brug for forforståelse for at kunne sætte tingene sammen. Derfor godt at starte med et overblik over teksten. Hvis man læser for langsomt får hjernen for lidt at lave – den finder selv på noget andet => manglende koncentration!
Dvs. hvis man læser for langsomt kan det gøre, at man har svært ved at koncentrere sig!
2) Øvelse: Iagttagelse af læsning.
Hvordan læser du egentlig? Observér 1 minuts læsning hos jer hver. Læs kapitel 3 i elevbogen.
(se elevbog s 18 – gennemgå grundigt – læs højt!)
=> skal give idé om, hvad man skal være opmærksom på hos sig selv.
Observatøren noterer følgende:
- Øjenbevægelser: Hvor mange gange flyttes øjnene pr linje? Antal fiksationer — Er der nogle regressioner (tilbage i teksten)
- Hovedbevægelser?
- Bevægelser i taleorganer?
- Indre stemme?
- Pegen?
- Manglende koncentration?
Byt notater – du skal skrive observationerne af din egen læsning ind i træningsdagbogen.
3) Valg af bog til langkøring.
Gennemgang og afprøvning af A‑B-C metoden (i valgte roman)
- A‑perioden : Almindeligt i 3 minutter. Sæt prik og tæl sider op.
- B‑perioden: Hurtiglæsning i 6 minutter. Sæt prik og tæl sider op.
- C‑perioden: Spurtelæsning i 3 minutter. Tæl dobbelt så mange sider frem, som du læste i B – perioden – og forsøg at nå dertil.
Afspænding af øjnene. Føre træningsdagbog – nu får I tid, så skriv lidt mere! . Vis forskellige træningsdagbøger – og hvordan man ikke skal gøre – spørg hvorfor de ikke bruger modellen…? . Introducere til langkøring.
Lektion 4 (lektie s. 52–56)
- Grundtræning — brug af fartkor Læse 10 min. med brug af fartkort. Hold postkortet lige over det du lige har læst. Forhindrer regression (at øjnene farer tilbage til en tidligere linje.), Skriv stikord til træningsdagbogen.
- Avanceret læsning: Læsningen er målrettet efter teksttyper og læseformål
- Samtale om passiv læsning: at læse tekster ord for ord uden at tænke over indholdet — se def. s. 54 i bogen Hvad er karakteristisk for den avancerede læser? læseformål, læseteknikker, fx hurtiglæsning, skimming, overblikslæsning, nærlæsning og studielæsning. Spørgsmål og diskussion – erfaringer med at være passiv læser?
- Gennemgå Overblikslæsning
- Formål: At øge forforståelse af den tekst man skal arbejde videre med
- At finde ud af om man kan bruge bogen/teksten til en opgave, fx
- Teknik: Man snuser til tekstens centrale dele — Læser tekstens centrale dele: Indholdsfortegnelse
- Forskel til skimming: Man forsøger at finde ud af, hvad hovedemnet er, og hvordan teksten er bygget op
- Trick: Når du har overblik, ved du hvilke dele af teksten du helt eller delvist kan springe over – og hvor du skal nærlæse! =>tidsbesparende
- Øvelse 1: En af tre: Øvelse i elevbog s. 70 med tysk/spansk bog (hvis de har den med)
- Øvelse 2: Overblikslæsning i romanen. Efter 10 min. skal du kunne forudsige bogens emne, handling, hovedpersoner, tid/sted, tema og hovedideerne i bogen. Notater i træningsdagbogen.
- Øvelse 3: (Overblikslæsning af resten af kap. 4 i elevbogen. I skal kunne forklare hvilke læseteknikker og forståelsesstrategier der findes)
Lektion 5: Langkøring
Elever læser uafbrudt i 60 minutter. Og vi målte vistnok bagefter læsehastigheden. Der var en skriftlig aflevering efter kurset:
Rapport om din udvikling som læser
Omfang: 700 ord +/- 100. Vedlæg træningsdagbog som bilag.
Sørg for at bruge skriftstørrelse 12 og sæt linjeafstand til 1½
Rapporten skal indeholde:
Beskrivelse af, hvordan du læste før kurset
Beskrivelse af din træning
- skitsér dit træningsprogram. Fortæl hvordan, hvor ofte og hvor længe du har trænet. Gør rede for hvilke træningsformer du har valgt og hvorfor. Gør rede for, hvad og hvor meget du har læst – titler og læsehastighed. (Her skal du selvfølgelig bruge din træningsdagbog)
Beskrivelse af langkøringslæsningen
- hvordan oplevede du det at læse i 60 min. i træk? Var du i stand til at øge tempoet til sidst og læse hurtigere end din indre stemme?
Din samlede vurdering af læsetræningen
- vurdering af træningen både hjemme og i skolen. Hvilke resultater har du opnået? Sammenlign dine resultater med statistikkerne i grundbogen s. 44. Hvad har du fundet ud af om dine egne læsevaner (eller uvaner), både ved lektielæsning og fritidslæsning? Hvilke læseteknikker bruger du til hvad? Hvor har du evt. brug for mere træning? Hvad vil du gøre for at blive en bedre læser fremover?
Rapporten skal afleveres senest d. 11/10. – evt. via mail.
God arbejdslyst — Lars
P.S. Det har taget mig en time at skrive dette indlæg. Hvad skal der til for at man må tidsregistrere videndeling, som Lars Due Arnov skriver om her ? Jeg vil påstå at de mange undervisningsblogs er med til at skabe bedre undervisning for vores elever. Men det er jo svært at måle!
Nå, det er vist et andet blogindlæg. 🙂
Skriv et svar