Digital dannelse og Facebook

I regeringens udkast til forslag til lov om de gymnasiale uddannelser står der at vi skal arbejde med elevernes digitale dannelse.

Fx:

Eleverne skal endvidere opnå digitale kompetencer, så de lærer at anlægge et kritisk blik på digitale medier og at indgå ansvarligt, kritisk og etisk bevidst i globale og digitale fællesskaber. (§29, stk. 5 )

snip_20160830151206
Men er det udtryk for digital dannelse, når statsministeren selv lancerer 2025-plan via en kommerciel tjeneste, der laver overskud på at datamalke deres brugere? Det er hverken ‘ansvarligt, kritisk og etisk bevidst’ i forhold til det offentlige digitale fællesskab.

Det svarer til at man skulle købe et franskbrød i Bilka for at høre regeringens forslag.

Det er sgu ikke i orden.

Hvis statsministeren ikke ønsker kritiske spørgsmål (det er heller ikke i orden), kunne han optage sin præsentation ligesom nytårstalen og sende den ud via public-service kanalerne. Det er derfor vi har dem.

Jamen, folk er jo på Facebook i forvejen, siger du? Og du er da selv på Facebook, Lars?

Ja, jeg bruger selv Facebook, men til private formål. Skal vi fx begynde at undervise via Facebook, indkalde til sygehuse og få vores bøder via Facebook? Det ville Zuckerberg sikkert gerne.

Flere og flere offentlige og semioffentlige institutioner bruger det helt ukritisk som neutralt debatforum. Aktionærerne må da juble hele vejen til banken – det får jo Stasi til at ligne de rene amatører.

“Jamen, sådan er det Lars. Det er udviklingen, det er fremskridtet. Kom nu ind i kampen.”  …

 

5.00 avg. rating (99% score) - 4 votes

Write a comment