Tak for din kom­men­tar. Dine spørgsmål hjælper mig til at finde ud af, hvad jeg egentlig mener 🙂
1) Begge dele. Medi­et: Jeg har elever, som får ondt i hovedet/øjnene af at læse på en skærm. Ind­hold­et: Man kan ikke låne alle de gode his­to­riebøger som e‑bøger.
2) ”Når infor­ma­tion er til rådighed hele tiden, så er fordy­belse i videns­ma­te­ri­aler er ikke så vigtig” … Det er jo netop den google­men­tal­itet, som man møder hos elev­erne – ”spørg Google”. Min påstand/pointe med Luden­dorff er at kon­tek­sten, bag­grunds­forståelsen bliv­er vanske­ligere at etablere, når man key­word-surfer og sam­men­sæt­ter lidt hist og pist fra de højest rankede sider.
Jeg hænger her fast i et his­to­riepar­a­digme, ja. Men det gør lære­pla­nen for stx så også. His­torik­erne har et særligt ans­var for at få elev­erne til at se de store lin­jer og sam­men­hænge. (Nåja, så googler man selvføl­gelig bare ’sam­men­hæng’, så er den ged barberet)
3) Afkoblings­forslaget er lidt firkan­tet, ja. Det vigtige er at elev­erne prøver at læse samme tekst bare ½‑1 time i træk, fx til SRP-skrivn­ing. Vil jeg påstå. Det er muligvis inspir­eret af Nadias essay om unge og inter­net: http://lektoren.dk/gaa-offline/