Tak for din kommentar. Dine spørgsmål hjælper mig til at finde ud af, hvad jeg egentlig mener 🙂
1) Begge dele. Mediet: Jeg har elever, som får ondt i hovedet/øjnene af at læse på en skærm. Indholdet: Man kan ikke låne alle de gode historiebøger som e‑bøger.
2) ”Når information er til rådighed hele tiden, så er fordybelse i vidensmaterialer er ikke så vigtig” … Det er jo netop den googlementalitet, som man møder hos eleverne – ”spørg Google”. Min påstand/pointe med Ludendorff er at konteksten, baggrundsforståelsen bliver vanskeligere at etablere, når man keyword-surfer og sammensætter lidt hist og pist fra de højest rankede sider.
Jeg hænger her fast i et historieparadigme, ja. Men det gør læreplanen for stx så også. Historikerne har et særligt ansvar for at få eleverne til at se de store linjer og sammenhænge. (Nåja, så googler man selvfølgelig bare ’sammenhæng’, så er den ged barberet)
3) Afkoblingsforslaget er lidt firkantet, ja. Det vigtige er at eleverne prøver at læse samme tekst bare ½‑1 time i træk, fx til SRP-skrivning. Vil jeg påstå. Det er muligvis inspireret af Nadias essay om unge og internet: http://lektoren.dk/gaa-offline/