lektoren

Blog om undervisning i dansk og historie på gymnasiet

Series: De faglige mål i historie

  • 3: At formulere problemstillinger

    3: At formulere problemstillinger

    Eleverne skal kunne ” formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid “. Først må man diskutere hvad en god historisk problemstilling er. Eleverne opdager hurtigt at det kræver viden at stille gode spørgsmål. Små historieprojekter, hvor eleverne skal problemformulere kan træne dem i dette. Ex fra det virkelige liv:   Miniprojekt om besættelsestiden […]

  • 4: Samspil mellem menneske, natur og samfund

    4: Samspil mellem menneske, natur og samfund

    Det er svært at undgå samspillet mellem menneske og samfund, når man arbejder med historie. Men hvor og hvordan kommer samspillet med naturen ind? Måske her: Landbrugsreformerne i 1700-tallet som forudsætning for den industrielle revolution. Pesten i middelalderen er vel også naturens påvirkning på mennesket? “Danish Slavery and Empire” om sukkerrørsproduktion på Dansk Vestindien (Var […]