lektoren

Blog om undervisning i dansk og historie på gymnasiet

  • Problemstillinger i historie

    Problemstillinger i historie

    Her følger 3 eksempler fra min praksis med at arbejde problembaseret i historie – dette lille skriv er bakset sammen i pauserne til Historielabs veltilrettelagte og lærerige kursus “Hvad er problemet”: Eksempel 1: Kold krig med projekt Jeg plejer at bruge ca. 10 lektioner a 70 minutter på den kolde krig – og så synes […]

  • Ord-deling og #SoMe

    Ord-deling og #SoMe

    Dansk Folkeparti foreslår i deres nye kulturudspil bl.a. at vi bruger flere danske ord i stedet for anglicismer: ”For mange engelske ord inkorporeres i den danske ordbog. Ord som disclaimer og cancel culture blev i 2020 tilføjet til den danske retskrivningsordbog. Det er fantasiløst og unødvendigt at hugge ord fra engelsk og gøre dem danske, […]

  • Strid om sønderjysk nedbør

    Strid om sønderjysk nedbør

    Inspireret af Fabers fællessang har jeg lavet et forløb i dansk til 1.g om “danmarksbilleder på vers”, som egentlig bare er læsning/analyse og indimellem afsyngning af gode tekster, som på en eller anden måde portrætterer Danmark. I en af disse timer har vi arbejdet med Sigurds Barrets gendigtning af “Det haver så nyligen regnet” og […]

Wir sollten nicht vergessen: über Jahrhunderte war Europa eine Idee, nicht mehr als eine Hoffnung auf Frieden und Verständigung. Heute wissen wir Bürger Europas: Diese Hoffnung hat sich erfüllt..”

— (Angela Merkel, 25. marts 2007)