Du må først og fremmest ikke betragte mit indlæg som andet end et kri­tiskkærligt­polemisk et af slagsen… 🙂
Jeg er grundlæggende enig med dig i at det ville skønt, hvis vi lev­ede i en utopisk ver­den, hvor alle elever kunne sætte kom­maer kor­rekt og kendte forskellen mellem hans og sin – men i dagligda­gen, hvor vi kun har begrænset tid til at for­berede vores elever til den virke­lige ver­den, ved jeg ikke om det er der det giv­er mest mening at sætte ind…
Hvis man er heldig, så kan ca. halvde­len af en klasse sætte nogen­lunde kor­rek­te kom­maer når de beg­y­n­der i gym­nasi­et, og så er det selvføl­gelig vores pligt at fortælle de andre hvor­dan man bør gøre det. Men und­skyld, jeg tror fak­tisk jeg begrænser det til noget der min­der om en time. Og så gen­t­ager jeg det selvføl­gelig til den enkelte elev i deres stile, lige­som jeg hen­vis­er til diverse øvelser på bl.a. http://www.sproget.dk. Gen­t­ager det i en uendelighed…
Og nej, det lær­er de ikke meget af. Måske en 2–3 stykker rykker, men ellers ikke det store. Jeg kan godt rykke flere, men så skal jeg bruge uforholdsvis meget tid på det, og der vil stadig være et fler­tal der ikke har rykket sig det mindste.
Og hvor­for insis­tere på at de kender forskellen mellem hans og sin? Hver gang man kan finde én avis-artikel der bruger det kor­rekt, så kan man finde (mindst) tre der ikke gør. Det er irriterende, når man læs­er det med dan­sklær­erøjne, men det er ikke det mind­ste prob­lem, hvis man ellers er vil­lig til at kon­tek­stafkode. (Mit bud er at ”sin” er forsvun­det fra det danske sprog inden vi to går på pen­sion. Gælder det et par flasker god rødvin? 🙂 )
Jeg vil i stedet reduc­ere sprog-under­vis­ning til et abso­lut min­i­mum og i stedet præsen­tere elev­erne for hvad det vil sige at forholde sig abstrakt og fagligt-kri­tisk til en tekst eller et emne. Og det vil jeg bruge mak­si­mal tid på! Jeg vil rykke elev­erne ud til grænser de ikke anede de havde – og så give dem det sid­ste skub ud i afgrun­den. Jeg vil pro­vokere dem til ikke at tage per­son­ligt still­ing, men til at tage fagligt still­ing til hvad der lige­herognu rør­er sig af inter­es­sante emn­er og gerne sætte det i rela­tion til lit­ter­aturhis­to­rien. Jeg vil…
Ja ok, kan høre at min under­vis­ning nu lyder noget mere spæn­dende end den i virke­lighe­den er. Men det jeg grundlæggende men­er, er: Hvor­for trætte vores elever med kom­maer, hans og sin, der kun inter­esser­er dan­sklærere, når vi i stedet kan tage dem på abstrak­te bal­lon­ture der får dem til at se ver­den i et nyt perspektiv?