1: De store historiske linjer

Faglige mål vs. kernestof Godt nytår! Jeg vil gerne starte en lille nytårsføjleton i dag. Fokuserer vi nok på de faglige mål i historie i forhold til kernestoffet? Når vi føler os pressede på undervisningstid, er det så fordi vi skæver

Udgivet i Histpip

2: At dokumentere viden om samfundsformer

(Dette er 2. del af en blogserie. Læs første del her.) Mål 2: Dokumentere viden om forskellige samfundsformer OK, det her indlæg bliver ikke særlig langt – og man skal vist ikke fortænke sig på hvad det vil sige at

Udgivet i Histpip

3: At formulere problemstillinger

Question mark

Eleverne skal kunne ” formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid “. Først må man diskutere hvad en god historisk problemstilling er. Eleverne opdager hurtigt at det kræver viden at stille gode spørgsmål. Små historieprojekter, hvor eleverne skal

Udgivet i Histpip

4: Samspil mellem menneske, natur og samfund

Pollution

Det er svært at undgå samspillet mellem menneske og samfund, når man arbejder med historie. Men hvor og hvordan kommer samspillet med naturen ind? Måske her: Landbrugsreformerne i 1700-tallet som forudsætning for den industrielle revolution. Pesten i middelalderen er vel

Udgivet i Histpip

5: Materielle forhold og menneskers forestillingsverden

Det femte faglige mål er at eleverne skal kunne… – analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden. Det er da faktisk lidt marxistisk basis-overbygningstænkning, selvom ’samspil’ indikerer at påvirkningen kan gå begge veje. Hvis menneskets ‘forestillingsverden’ kan ses

Udgivet i Histpip

6: Forandringer og periodisering

Bølgelængde

Eleverne skal kunne forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper, siger det 6. bud i historielærerens moselov. Det er jo egentlig to bud klasket sammen med et ‘og’ – der er også lidt overlap til det 4. bud: Hvis man har

Udgivet i Histpip

7: Historieskabt og historieskabende

Planche af elever fra 2.y, 2014.

  I samfundsfag fortæller læreren at vi lever i en senmoderne tid, hvor vi har frigjort os fra traditionerne og derfor har en “situid identitet”, som flyder som kviksand og skifter med vores profilbillede hver uge på de sociale medier…

Udgivet i Histpip Etiket:

8: At indsamle og systematisere

Vores elever skal kunne ‘indsamle og systematisere oplysninger om og fra fortiden’, når de skriver DHO og SRP, det er klart, så det er et vigtigt fagligt mål i historie. Men hvordan træner man det? På vores gymnasium  bliver eleverne

Udgivet i Histpip

9: Kritik af historiebrug

Eleverne skal “bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien”. Her kommer et par ideer til det: Udover skriftlige kilder kan man med fordel analysere polemiske karikaturer om fx Palæstinakonflikten og propagandaplakater fra Kina

Udgivet i Histpip

10: Formidling af historie

Så er det et år siden, jeg startede på min blogserie om de faglige mål. Nu må jeg hellere se at få den gjort færdig. Eleverne skal kunne ” formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem”. Jeg må

Udgivet i Histpip
Videre til værktøjslinje