Jeg har hørt fra flere gamle studievenner som underviser i sprogfag at de brugere mindre tid på at lære eleverne hvor de skal finde kilderne hen ad, fordi de netop surfer rundt på overfladen og kigger. De skal lære kildekritikken på nettet istedet for, jeg har hørt om eksempler hvor der under kilder stod: Google søgning..
Hvad det gør ved vores læsning er en anden sag, som kandidat studerende har vi rigtig meget læsestof og langt det meste af vores litteratur kommer enten i pdf eller fra online databaser hvor vi skal hente artiklerne. Nu døjer jeg personligt med større koncentrations besvær og ved at unge nu til dags også er vant til at zappe rundt som det passer dem, hvis det ikke fanger dem inden for de første 10 sek er de videre. Lær eleverne at bruge det fantatiske lille program til Chrome der hedder Evernot Clearly, så bliver alt “støjen” sorteret fra de sider hvor de sidder og prøver at finde informationer.
Om man direkte skal indføre offline tid tror jeg næppe, for os der kan huske tiden før internettets og google omfavnelse af verden kan man nok sagtens, men de kommende generationer aner jo groft sagt ofte ikke hvad de skal gøre hvis de ikke har netforbindelse på en eller anden måde. At det så er sundt at prøve er en helt anden sag.