Jeg har hørt fra flere gam­le studieven­ner som under­vis­er i sprogfag at de brugere min­dre tid på at lære elev­erne hvor de skal finde kilderne hen ad, for­di de netop surfer rundt på over­fladen og kig­ger. De skal lære kildekri­tikken på net­tet ist­edet for, jeg har hørt om eksem­pler hvor der under kilder stod: Google søgning.. 

Hvad det gør ved vores læs­ning er en anden sag, som kan­di­dat stud­erende har vi rigtig meget læses­tof og langt det meste af vores lit­ter­atur kom­mer enten i pdf eller fra online data­bas­er hvor vi skal hente artik­lerne. Nu døjer jeg per­son­ligt med større kon­cen­tra­tions besvær og ved at unge nu til dags også er vant til at zappe rundt som det pass­er dem, hvis det ikke fanger dem inden for de første 10 sek er de videre. Lær elev­erne at bruge det fan­tatiske lille pro­gram til Chrome der hed­der Ever­not Clear­ly, så bliv­er alt “stø­jen” sorteret fra de sider hvor de sid­der og prøver at finde informationer. 

Om man direk­te skal ind­føre offline tid tror jeg næppe, for os der kan huske tiden før inter­net­tets og google omfavnelse af ver­den kan man nok sagtens, men de kom­mende gen­er­a­tioner aner jo groft sagt ofte ikke hvad de skal gøre hvis de ikke har net­forbindelse på en eller anden måde. At det så er sundt at prøve er en helt anden sag.