4: Samspil mellem menneske, natur og samfund

Pollution

Kilde: Aristocrats-hat
http://www.flickr.com/photos/36821100@N04/

Det er svært at undgå samspillet mellem menneske og samfund, når man arbejder med historie.

Men hvor og hvordan kommer samspillet med naturen ind?

Måske her:

  • Landbrugsreformerne i 1700-tallet som forudsætning for den industrielle revolution.
  • Pesten i middelalderen er vel også naturens påvirkning på mennesket?
  • “Danish Slavery and Empire” om sukkerrørsproduktion på Dansk Vestindien (Var det i virkeligheden sukkerroen og Napoleons fastlandsspærring, der afskaffede slaveriet…? )

 

 

“Miljø og vækst”

Jeg har tidligere kørt et forløb, som jeg kaldte “miljø og vækst” med udgangspunkt i Peter Madsens bog “Økologi og historie” , Systime 1997 : Det fungerer også lidt som repetetion, hvis man har kørt undervisningen kronologisk:

1)  Introduktion: PM kap. 1, s. 9-12

2) Det førindustrielle Samfund: PM kap. 2, s. 12-16

3) Industrisamfundet: PM kap. 3, s. 16-21

4) Industrielle landbrug: PM s. 21-23          (+ evt. tekst om øk. landbrug)

5) Reaktioner – miljølovgivning PM s. 24-29 nederst

6)Miljølovgivning i 90’erne s. 29-34

7) Befolkningsproblemet: PM, tekst 24, 25, 26.

8) Bæredygtig produktion – industri/landbrug. Tekster?

9)  Naturromantik: PM tekst 3, 32 ó36

10) Miljø og internationalt samarbejde. – COP 15 – klimakvoter vs. hensyn til U-landes vækst.

11) Debatten om Lomborg – uddrag af Verdens sande tilstand.

– og selvfølgelig Al Gores “An inconvenient truth” …

Hvordan får du menneskets samspil med naturen ind i din undervisning?

 

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote
Udgivet i Histpip

Write a comment